Verschillende Fruiten????

Laatst zag ik een reclame over fruit thee, daarin werd gezegd "verschillende fruiten maar moet dit niet verschillende fruit soorten zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (5)

Ja, lijkt mij ook. Volgens mij bestaat er namelijk geen meervoud van fruit. Je zegt altijd meerdere fruitstukken of meerdere fruitsoorten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fruiten is raar ja. ik zou zeggen; verschillende smaken fruit.
of verschillende soorten fruit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk. Het woord 'fruit' is al een meervoudsvorm. 'Fruiten' is dan ook hartstikke fout.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het woord fruiten is wel een bestaand woord, maar dan in de zin van"bakken".
Maar ook al is het in deze context fout, iedereen weet wat er bedoeld wordt en daar gaat het de fabrikant om!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je volgende eer nog maar eens heel goed luisteren; ze zegt (volgens mij, ik heb hem er niet bij): verschillende FRUIT-THEEËN in één doosje.
Waarbij ik 'theeën' net zo''n raar meervoud vindt als 'fruiten', maar ala. Grammaticaal zijn ze beiden an sich wel correct 'vermeerderd', maar we gebruiken dergelijke woorden echter zelden of nooit als meervoud, maar als soortnaam.

Voor 'fruiten' zou 'vruchten' toch echt de voorkeur genieten. En voor theeën zeg je bij voorkeur 'soorten thee'.

Even slag om de arm ; ik heb nogmaals de reclame niet voor me, maar het zou kunnen dat ze zegt : verschillende (of meerdere) soorten fruitthee in één doosje. En dan is -ie helemaal goed.