wat gebeurd er met de asperge na Sint Jan dag ( 24 juni )

Ik ben bezig met een presentatie over asperges ( ben leerling kok ) en het asperge seizoen loopt dus van ongeveer mei tot 24 juni. maar wat gebeurd er met de asperges die op 24 juni nog niet geoogst kunnen worden? Op internet is te vinden dat de knoppen dan boven de grond uitsteken. En dat vanaf die dag de dagen weer korter worden ( wat voor de witte asperge niks uit maakt, zolang de dagen maar niet KOUDER worden, neem ik aan ? ) maar hoe weet die plant dan dat het 24 juni is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

De asperges die je eet, zijn eigenlijjk de jonge groeipunten van de aspergeplant. Vanaf het moment dat de planten beginnen met groeien (Rond midden maart, begin april, afhankelijk van het seizoen) worden dus telkens de groeischeuten weg gesneden. Vanuit de dikker wortels gooit de plant telkens een nieuwe scheut omhoog. Dit kost heel veel energie. Om te voorkomen dat de plant compleet uitgeput raakt en sterft, moet je op een bepaald moment dus de asperge door laten groeien, zodat er een plant uit kan groeien. Er is gekozen voor 24 juni. Maar dit had net zo goed 14 juni kunnen zijn. Voor de plant maakt het niet uit; Het is zo gekozen dat er nog voldoende groeiseizoen over is om ervoor te zorgen dat de wortels weer vol energie gepompt kunnen worden voor volgend jaar.

De knoppen die na 24juni de kop opsteken groeien uit tot 1-1.5m hoge planten; heel mooi fijn loof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De aspergetelers zorgen er heus wel voor, dat alles wat geoogst kan worden, ook voor 24 juni wordt geoogst. Ze hebben deze datum met elkaar afgesproken, omdat de praktijk leert, dat dat meestal de goede datum is, om de plantjes met rust te laten, zodat er het volgend seizoen weer optimaal geoogst kan worden.

Die plant weet dus van niks, maar houdt zich wel aan de natuur. En door ervaring weet men, dat te lang oogsten minder kwaliteit betekent, voor de asperges zelf, en voor de nieuwe plantjes.

Je kunt het een beetje vergelijken met haring. De start van de vangst is ook afgesproken. Te vroeg gaan vangen betekent te kleine haring, en te laat te grote en daardoor weinig vette haring. En die haringen weten ook niet wanneer het vlaggetjesdag is.

Overigens zijn er na 24 juni volop asperges verkrijgbaar, maar die komen dan alleen niet uit Nederland. Maar dat weet jij als leerling-kok natuurlijk nog veel beter dan ik ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarom ze Sint jan als richtdatum hebben?
Gewoon makkelijk te onthouden in een tijd dat iedere katholiek de speciale naamdagen van heiligen kende. Zo bevatten meer weerspreuken een heiligennaam. Als voorbeeld: Regent het met Sint Margriet dan regent het zes weken of helemaal niet. dat is 21 juli (even opgezocht, mijn kennis van de heiligendagen is niet zo goed)
anneliez