Zijn Surimi Sticks zijn over 'tenminste houdbaarheidsdatum' nog eetbaar?

Datum: "Tenminste houdbaar tot: 05-04-2011".
Kan ik de sticks die na aankoop gekoeld zijn bewaard, waarvan de luchtdichte verpakking niet is geopend nog zonder consequenties nuttigen?

Kan ik ze evt. door te bakken 'veiliger' eten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.7K

Het beste antwoord

Er staat TENMINSTE houdbaar tot en niet TEN HOOGSTE houdbaar tot of UITERSTE HOUDBAARHEIDSdatum. Dus is het nog wel te eten omdat het luchtdicht en gekoeld bewaard is. Als je het dan nog bakt, ben je nog veiliger.
Zelf echter zou ik voor die paar centen het risico niet nemen. Als het nu om droge koeken zou gaan, zou ik het wel aandurven, maar met vis zou ik geen risico nemen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat idee had ikzelf ook. Was Tenminste houdbaar en niet Ten Hoogste en luchtdicht verpakt. Maar door het uit de koelkast halen tijdens het typen van mijn vraag, begon ik de Surimi te 'ruiken'. Misschien logisch maar ik heb het toch maar weggegooid met het idee dat je 'vis' niet moet kunnen ruiken. Het was anders geweest als ik het meteen uit de koelkast was gaan gebakken.

Andere antwoorden (4)

Nee, ik zou het niet riskeren om ze te eten en daar vervolgens ziek van te worden. Het is wel 12 dagen over de datum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een maand en 12 dagen;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet gezien wat stom van mij!!!
Bijna anderhalve maand over de datum is toch wel iets te veel voor een versproduct. Als het diepvries was, zou het geen probleem zijn, maar bij een gekoeld product zou ik nu geen risico meer nemen en gewoon weggooien.
bamibal
13 jaar geleden
Surimi is dan niet echt krab, maar wel echt vis, ook al is het wat langer houdbaar dan verse vis. En het is al bijna anderhalve maand over de datum.

Een dagje over de t.h.t. datum is nog één ding, maar dit kun je echt niet meer veilig eten. Ook niet als je het verhit: de bacteriën kun je daarmee wel doodmaken, maar de gifstoffen die ze in de surimi hebben uitgescheiden kun je er niet mee verwijderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hoor, meteen richting vuilnisbak met die sticks. Zo lang over de vervaldatum eet ik niets meer en zeker geen vis.