Als je veel water drinkt vlak voordat je gaat slapen, houd je lichaam dat dan vast?

Soms voor dat ik ga slapen drink ik een halve liter water. Zoals altijd weeg ik me iedere ochtend na het toilet bezoek en dan weeg ik opeens 0,5 kilo zwaarder. Ik had gewoon normaal gegeten en voldoende gedronken de vorige dag. Hoe kan dit? En plas ik het in de loop van de dag nog uit?

Groetjes,
Elisabeth

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Kimath
12 jaar geleden
Elke ochtend wegen is een beetje overdreven. Je gewicht schommelt nogal gedurende de maand als vrouw.
Beter is om 1x per week te wegen, of helemaal niet meer.
Zo'n getal maakt niets uit, als je maar lekker in je vel zit.
Aan je kleding merk je wel of je gewicht veranderd (broek wat losser bijvoorbeeld).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken dat advies, Kimath, en moet dan altijd denken: volgens mij had degene die dat heeft bedacht geen verstand van statistieken. De oplossing voor onnauwkeurige metingen is niet om mínder meetmomenten in te voeren. Dan zit je altijd met een onnauwkeurige momentopname en is het moeilijker een patroon te ontdekken. Want stel je voor, je weegt je en het getal op de weegschal is een pond lager dan vorige week. Ben je dan een pond afgevallen? Of ben je uitgedroogd, en ben je in werkelijkheid niet afgevallen of zelfs aangekomen? Hou je juist toevallig vocht vast en ben je in werkelijkheid méér afgevallen dan verantwoord is? Ik weeg of helemaal niet, óf dagelijks op hetzelfde moment. Een gemiddelde van dagelijkse metingen over een week of een maand genomen zegt namelijk veel meer dan een momentopname eens per week.
Kimath
12 jaar geleden
Daar heb je ook gelijk in, dan kun je inderdaad beter helemaal niet meer wegen. bedankt voor de uitleg :)
Ik probeerde alleen duidelijk te maken dat het niet nodig is om zo te focussen op een bepaald getal als 'ideaal' gewicht. Gewoon kijken hoe je figuur er uit ziet in de spiegel.

Antwoorden (3)

Een mens zweet nachtelijks 1 tot 2 liter vocht uit.
Dus nee hoor, je houd dat niet persé vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zweet en plast het inderdaad gewoon uit. Maar dat hangt niet af van de hoeveelheid water die je de vorige avond gedronken hebt. Het kan zijn dat je lichaam de ene keer meer vocht vast houdt dan de andere. Dat kan komen door wat je hebt gegeten (zout), hoe warm het is, je hormonen enz.
Ieder ochtend wegen is daarom niet altijd representatief, omdat het van zoveel factoren afhankelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en nee. Een gezond persoon houdt geen extra water vast, wat je bijvoorbeeld aan dikke enkels zou kunnen zien. Maar, veel mensen drinken te weinig waardoor ze voortdurend ietwat uitgedroogd zijn. Natuurlijk zorgt het lichaam ervoor dat dit tekort in de weefsels aangevuld wordt zodra je iets drinkt. Daarna kun je wel degelijk iets zwaarder zijn dan in die uitgedroogde toestand.