Hoe goed of slecht zijn cyclamaat, aspartaam en sacharine voor kinderen, met name kinderen onder de 4?

Op internet lees je veel over hoe slecht, met name aspartaam, deze stoffen zijn. Ook geven ze op verschillende sites (www.aspartaam.nl) dat bepaalde hoeveelheden niet goed zijn. Maar 1 beker "slimpie" (aanmaak limonade zonder suiker) per dag is dat dan ook niet goed voor een mens/ kind?
Ik wilde graag een gezonde keus en weer eens wat anders dan diksap of roosvice. Heeft iemand daar anders nog goede tips voor?

Toegevoegd na 1 uur:
Mijn kind krijgt, naar mijn mening, al goede dranken te drinken. Zo krijgt hij melk, water, thee, met water verdunde sappen uit pak (roosvice/ spa en fruit/ appelsap/ ed) en als siropen roosvice en diksap. Variatie genoeg wat dat betreft, maar ik wil hem graag vele smaken laten proeven omdat ik zelf weinig lust en kan verdragen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kritiek op kunstmatige zoetstoffen is niet mis, maar de kritiek op normale suiker is pas echt raak! Normale suiker heeft zoveel meer nadelen voor onze gezondheid, het is o.a. slecht voor je gebit en je huid, en je kan er zelfs diabetes door krijgen, en dat is een aandoening die je je ergste vijand nog niet toewenst.

Antwoorden (7)

Ik heb een boekje : Wat zit er in UW eten. Dit verkoop ik zelf ook omdat mensen moeten weten wat ze consumeren. Het is gewoon enorm scary wat er allemaal met je lichaam gebeurd door synthetische stoffen. Het wordt hoog gehouden omdat er zoveel geld in omgaat. Wat ik ook verkoop is Stevia. Dit is in Japan al de vervanger aan het worden voor kunstmatige zoetstoffen, en wordt in Fanta bv al gebruikt. Dit is volledig plantaardig en bevat 0 calorieën, en kan zelfs door diabetici gebruikt worden. Er zijn ook siropen van in diverse smaken. Als je info wil kun je me altijd een berichtje sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mooi dat je het over Stevia hebt. Goede vervanger inderdaad
+1
Waarom zou je een risico lopen met deze kunstmatige smaakstoffen.
Er is veel discussie over en ik lees ook regelmatig negatieve berichten.
Op alle verpakkingen kan je lezen wat er in zit en voor een keertje wat suiker is niet erg, maar leer je kinderen liefst niet wennen aan veel suiker.
En dat zijn ze maar zo!
Suiker is verslavend en de behoefte aan suiker wordt hierdoor steeds groter.
Dan gaat het zeker voor kinderen gevaarlijk worden, niet alleenvoor het gebit, maar ook voor de maag en darmen, hierdoor wordt de weerstand van een kind minder en zullen ze sneller verkouden worden, maar ook keel en oorontstekingen zijn mogelijk!!
Zoek ergens een tussenweg, maar dan wel zonder aspartaam e.a. maar laat je ook niet gek maken voor lite producten, die zijn vaak nog ongezonder dan de gewone.
Leer ze ook water drinken, natuurlijk als ze kunnen kiezen, nemen ze wat anders, maar kinderen die geleerd hebben water te drinken vinden het toch wel lekker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, Ed. M'n jongste mag graag water drinken, met name als 't warm is. Laat ze zelfs de (suiker- en zoetstofloze) limonade voor staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het meeste drinken is maar water met een smaakje. We zijn veel te verwend geraakt met allerlei smaakjes. Gewoon lekker water leren drinken, of anders (groene) thee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist Widar!
Het kan niet echt kwaad, maar het is ook nergens goed voor. Als je te veel kunstmatige zoetstoffen binnen krijgt, kun je behoorlijk aan de diarree raken en het is bij kleine kinderen al vrij snel te veel. Al die horrorverhalen die je op internet vindt zijn verder op geen enkel bewijs gebaseerd.

Limosiroop zonder suiker: waarom niet gewoon een bekertje water of een vruchtensapje? Waarom een kind wennen aan de smaak van nepsuiker terwijl het misschien net zo tevreden is zonder suiker? Ja, in vruchtensap zit suiker, maar een kind mag best wat suiker hebben, zolang je maar niet overdrijft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan helemaal geen kwaad als je de hoeveelheden niet overdrijft. Het wordt pas schadelijk als je liters per dag van dat spul drinkt.
Laat je niet bang maken door paniekzaaiers! As een product echt zo slecht zou zijn dan mag het in Nederland niet eens worden toegepast!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat een product gebruikt mag worden in Nederland betekend eigenlijk gewoon dat het financieel aantrekkelijk is om het toe te staan. Ik heb iemand ontmoet die bij Coca Cola werkte in de Aspartaam introductietijd, en die laboranten daar die zagen het met lede ogen aan en waren eigenlijk cynisch.
De stoffen die je noemt zijn niet schadelijk. Zolang je tenminste niet overdrijft met de hoeveelheden. Maar dat geldt voor alles: van teveel sinaasappelsap kun je diarree krijgen, ook al gebruik je alleen vers geperste biologische sinaasappels. Het is de hoeveelheid die bepaalt of het wel of niet verantwoord is.

De stoffen die je in je vraag noemt zijn alle goedgekeurd voor menselijke consumptie, ook door kinderen. Zodra van een stof bekend wordt dat er toch een gevaar in zit, wordt die goedkeuring ingetrokken. We hebben dat in het verleden bij diverse bestrijdingsmiddelen zien gebeuren: daarvan dacht men ooit dat ze veilig waren, pas later kwamen we erachter dat de gevaren toch te groot waren, en nu zijn ze verboden.

Bij voedingsstoffen gaat dat op dezelfde manier. De door jou genoemde stoffen zijn toegestaan - en dat betekent, dat er geen gevaren van bekend zijn.

Er zijn veel gevaarlijker stoffen die wel toegestaan zijn, puur vanuit historische redenen.

Neem bijvoorbeeld gewoon (keuken)zout. Als we dat niet al zolang zouden gebruiken, dus als het een nieuwe stof zou zijn, en er zou nu toestemming worden gevraagd om zout als additief te mogen gebruiken in voedsel  --  dan zou de aanvraag met zekerheid worden geweigerd.

Zout is namelijk schadelijk voor de gezondheid, zout is niet nodig om het voedsel veilig en gezond te houden, en er bestaan prima alternatieven voor zout. Dit zijn in een notendop de regels die worden gebruikt bij de beoordeling van goedkeuringsaanvragen voor additieven.

Cyclamaat, aspartaam en saccharine voldoen wel aan de regels; zout niet.

Let dus liever op je zoutgebruik dan op de stoffen die zo vaak zwart worden gemaakt door sommige aktiegroepen. Het allerbelangrijkste: let op de variatie. *Alles* is slecht wanneer je er teveel van binnenkrijgt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig, ik zat juist gisteravond over zout te denken. Wat is er volgens jou zo slecht aan zout dan? Buiten dat het de bloeddruk wat verhoogt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Die bloeddrukverhoging leidt juist tot een heel scala aan gevolgproblemen. Naast bloeddrukverhoging heeft zout ook invloed op je vochthuishouding. De nieren worden extra belast wanneer je veel zout binnenkrijgt. Mijn bron in dezen is overigens een artikel in één van de recentere nummers van NWT Magazine (met 'recent' bedoel ik: ergens uit de afgelopen vier maanden).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anderen beweren juist dat het met die bloeddrukverhoging wel meevalt.
Cryofiel
12 jaar geleden
Dan nog - er is voldoende twijfel, en twijfel is reden om een product niet toe te staan als toevoeging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, dat ben ik best wel met je eens hoor. Zelf kook ik ook voor zover ik kan zoutloos. Vroeg me gewoon alleen af wat nou het probleem was met zout, of er nieuwe dingen waren ontdekt of zo.
Wat u aan uw kind geeft is prima!Gelukkig ook water.
Niet gezond zijn de lite produkten, waarvan suikervervangers
zijn toegevoegd. Mogelijk bij veel inname kun je diaree krijgen.
Of het kanker veroorzaakt...men zegt dat het 'nog niet' bekend / aantoonbaar is (misschien op lange termijn?)

-Aspartaam,E-nummer is E951.
heeft een gemiddelde zoetheid die 200 keer zo sterk is als de zoetkracht van gewone suiker.
Aangezien ook aspartaam fenylalanine bevat, moeten deze mensen uitkijken met de hoeveelheden aspartaam die ze binnenkrijgen. Op verpakkingen dient dit ook vermeld te staan als 'bevat een bron van fenylalanine'.
Eén van de bouwstenen van aspartaam is methanol. Methanol is een behoorlijk giftige stof, maar je moet er behoorlijk wat van binnenkrijgen om echt ziek te worden. Methanol wordt in ons lichaam geproduceerd in kleine hoeveelheden bij allerlei stofwisselingsprocessen en de lever ontgift de methanol zeer efficiënt. Het is vrijwel onmogelijk om door aspartaam een methanolvergiftiging te krijgen, omdat je dan tientallen grammen aspartaam per dag zou moeten eten.

-Sacharine, Het E-nummer is E954.
Sacharine heeft een gemiddelde zoetheid die ongeveer 370 keer zo sterk is als de zoetkracht van gewone suiker
Er is wel licht bewijs dat sacharine kans op kanker bij rokers zou vergroten.

-cyclamaat, Het E-nummer is E952.
Hoe veilig is cyclamaat ?
Cyclamaat wordt door het lichaam opgenomen, maar het lichaam kan het niet omzetten. Omdat het ook goed wateroplosbaar is, wordt het gemakkelijk met de urine uitgescheiden. Het hoopt zich niet op in het lichaam.
Een deel van het cyclamaat wordt door de bacteriën in de darm omgezet tot cyclohexylamine. Hoeveel varieert zeer sterk van persoon tot persoon. Ook deze stof wordt grotendeels opgenomen en onveranderd uitgescheiden, een zeer klein deel wordt in de lever omgezet. Echter, er zijn aanwijzingen dat cyclohexylamine misschien een rol speelt bij bepaalde vormen van blaaskanker. Daarom is de stof van 1969-74 verboden geweest in de VS. De experimenten bleken echter later onjuist en daarom werd de stof weer toegelaten. Ook nieuw onderzoek heeft geen aanwijzingen opgeleverd dat de stof kankerverwekkend is.
Er zijn ook aanwijzingen dat cyclamaat niet goed oor kleine kinderen wordt omgezet of uitgescheiden. De gevolgen hiervan zijn niet bekend, maar daarom wordt uit voorzorg geadviseerd om kleine kinderen tot 4 jaar geen producten met cyclamaat te geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaat een klein zwart boekje waar alle toevoegingen en e nrs etc in staan.Als je hierin leest wat je er allemaal van kan krijgen eet je nooit meer wat van deze stoffen, tot je er achter komt dat het tegenwoordig bijna overal in zit.Ik probeer zo natuurlijk mogelijk te eten en dat is voor kinderen natuurlijk helemaal belangrijk!!!