Ja, senseopads bestaan uit filterpapier met daarin gemalen koffie van matige kwaliteit.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is dat zo?
bamibal
12 jaar geleden
Dat wordt vaak beweerd, maar is een fabeltje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een onzin! Ik kom regelmatig in de fabriek. Het is gewoon Douwe Egberts kwaliteit koffie. De smaak wordt bepaald dooor de manier van zetten enhet vettige laagje komt uit de koffie zelf. Dat zijn niet oplosbare vetten uit de koffieboon. Je hebt dit met espresso koffie nog iets sterker, daarbij is de druk waarmee het water door de koffie wordt geperst hoger dan bij de senseo. Er zitten wel vetten in de pads voor cappuchino. koffiedik is de prut die achterblijft na het zetten van koffie, dus een gebruikte pad bevat gewoon koffiedik net als je met de hand zet met een filter of zonder filter (zoals bij Turkse koffie).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toevoeging: Het cremelaagje is echter gewoon een laagje geblazen belletjes dat ontstaat doordat een klein straaltje koffie met hoge snelheid in een gepatenteerde schuimkamer wordt gesproeid met een aantal pennetjes erin.
Doordat de koffie tussen deze pennetjes doorschiet komt er lucht in de koffie. Vervolgens loopt de koffie het kopje in, en het laatste restje, dat nog zo’n 15 seconden nadrupt, zorgt voor het cremelaagje. Door het drinken van Senseo-koffie stijgt het cholesterolgehalte in het bloed:
Koffiebonen bevatten vet, het zogenaamde koffievet.
Dit vet wordt met het hete water uit de bonen geëxtraheerd en komt als kleine vetdruppeltjes in de koffie terecht.
Cafestol en kahweol zijn zulke vetten. Beide stoffen behoren tot de zogenoemde terpenoïden.
Normale koffiefilters houden deze twee verbindingen tegen.
Maar omdat koffiepadfilters dunner zijn (0,061 millimeter) dan normale filters (0,104 millimeter), was er twijfel of zij de verbindingen ook zouden tegenhouden. Uit onderzoek, van onder andere voedingshoogleraar Katan, blijkt dat zij dit wel doen. Behalve de dikte van het filter hangt dit namelijk ook samen met de mate waarin met onderdruk gewerkt wordt.
Bij koffiezetten in een Senseo-apparaat wordt niet veel druk opgebouwd en daardoor belanden weinig cholesterolverhogende stoffen in de koffie.
Onderzocht werden de koffiepads van Douwe Egberts, Albert Heijn, Edah en Super de Boer. De onderzoekers hebben hierover gepubliceerd in het Nederlands Tijdschrift voor Geneeskunde. Bronnen:
nl.wikipedia.org/wiki/Senseo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die mythe is ook wel heel hardnekkig. Staat dan niemand erbij stil hoe groot de rel zou zijn als er wél varkensvet in zou zitten en DE daar bewust over had gelogen? Wat voor gigantisch bedrijfsrisico dat voor DE zou zijn? DE zou er niets bij winnen door stiekem varkensvet in de pads te stoppen, terwijl daarop betrapt worden het bedrijf een enorme klap zou geven. Ik verdenk de leiding van DE er niet van zo ontzettend stom te zijn.
bamibal
12 jaar geleden
Zo te zien zijn de moderators hier niet vies van een bakkie koffie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb drie apparaten Senso, een espressomachine en een met een koffiefilter. Ze geven allemaal een andere smaak aan de koffie. En ik werk ook nog vaak voor SaraLee (Douwe Egberts). Dus ja, ik ben niet vies van een bakje koffie. En Panteo heeft beroepsmatig sowieso veel verstand van eten en drinken ;o) NB. Mijn reactie was vooral voor Kaylee bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
som schreef: En ik werk ook nog vaak voor Sara Lee (Douwe Egberts). Dus ja, ik ben niet vies van een bakje koffie. Wiens koffie men drinkt, diens woord men spreekt is hier dus niet van toepassing? som schreef ook:Het is gewoon Douwe Egberts kwaliteit koffie. Had je hier niet beter kwaliteitS koffie kunnen schrijven?
Men gaat zich anders misschien afvragen welke kwaliteit DE dan wel gebruikt! Dis is NIET bedoeld als negatieve kritiek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Moolkeesje: Ik zal nooit slecht over klanten spreken, maar weet wel dat de kwaliteit van de koffie vooral ook wordt bepaald door de kwaliteit van de machine/ zetten. Iemand die vind dat Nespresso bijvoorbeeld beter is dan Senseo vergelijkt appels met peren. Daarnaast is de manier van branden ook bepalend voor de smaak. Douwe Egberts staat wel bekend om de goede en constante kwaliteit koffie, er worden verschillende blends gebruikt voor verschillende merken. Ik ben wel blij dat Douwe Egberts tegenwoordig steeds meer Utz gecertificeerde koffie levert. Nog niet een heel groot percentage, maar door de hoeveelheid die ze omzetten heeft het wel gewicht in de schaal. http://www.decs.nl/pages/overkoffieutz.aspx
ja, maar dat heeft niets met de pads zelf te maken. Koffiedik is gewoon een benaming van de prut die je over houdt als je koffie hebt gezet. De manier waarop maakt niet uit:

Via Senseo,
Via een filter
Als Turkse Koffie
Als Espresso

In alle gevallen doe je water bij koffie en de vaste stoffen die overblijven wordt koffieprut of koffiedik genoemd.

Dus je houdt ná het zetten van senseo koffie een pad met koffiedik over.

De gebruikte pads kan je weggooien, bijvoorbeeld in de biobak (behalve cappuccino pads, want die bevatten wat plastic).