wie weet hoe ik op de ouderwetse manier koffie moet zetten.Mijn ex schoonmoeder zetten hel sterke koffieabstract met buisman.Weet niet hoe dat moet?

Hoe gaat dat in zijn werking en wat zijn de precieze samenstellingen.Het werd later in een kopje gegoten en aan gelengd met kokend water.Wie weet hoe dat precies in zijn werking gaat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.2K

Antwoorden (5)

Op Wikipedia staat dat het op de filterkoffie moet worden gestrooid. Het maakt de koffie donkerder en sterker van smaak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Echte ouderwetse koffie giet je op met kokend water, eventueel met een maatschepje buisman (in het potje zit een piepklein maatschepje) en vervolgens filter je dit, of laat je de koffie rusten.
Als je niet filtert, dan zit er onderin je kopje een laagje koffiedrab, wat je beter niet kan drinken.
De koffie op zich is al erg sterk, en door de toevoeging van buisman krijgt het nog meer 'bite'.

Heerlijk met een piepklein puur chocolaatje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel vroeger heb ik zelf de koffie ook nog zo gezet, zoals het bij ons thuis ging. Er wordt een aardewerk pot met een filter die er op past. gebruikt. Onder op de filter kan je een rond filtertje leggen. Maar je kan ook gewone gemalen koffie gebruiken. Liefst nog zelf gemalen met een ouderwetse koffiemolen. Je kan ook een electrische koffiemolen nemen, en dan vrij kort malen. Je moet nog hele fijne korretjes zien.
Je doet een flinke hoeveelheid, meestal tot de eerste rond in de filter, en je stampt de koffie aan. Dan giet je kleine beetjes kokend water er op, zodat het heel langzaam doorloopt. Je krijgt dan een heerlijke koffieextract. Wij dronken het halve kopje met extract en half met gekookte melk. Heerlijk sterk en toch fluweelzacht. Op zondag deden we er slagroom op.

Na jaren van koffiemelk, ben ik weer terug bij de gekookte melk en vrij sterke koffie. Het filteren als toen, gun ik mijzelf niet de tijd voor.

Toegevoegd na 37 seconden:
En natuurlijk hoort er eenschepje Buisman op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals mijn moeder het altijd deed
DE koffiebonen malen met een ouderwetse molen dan filterzakkie in een filterhouder op een hoge kan zetten
de gemalen koffie erin, ze deed er ook een snufje zoutkorrels op, echt heel weinig bedoel ik
dan steeds water waar de kook overheen geweest is opschenken en langzaam door laten lopen
het was wel bewerkelijk maar ik heb verder nooit zulke lekkere koffie meer gedronken
Bronnen:
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op die manier zet ik ook koffie. Ik vind de koffie uit koffiezetapparaten helemaal niet lekker. Vooral het tweede kopje is niet te pruimen. Ik vind het niet bewerkelijk, omdat ik het zo gewend ben
dat is hemels lekker, maar vergeet je er geen chicorei bij te voegen en eventueel nog en koffielepeltje chocolade poeder ? drie "moderne" koffiemaatjes koffie, met één maatje chicorei en een mespuntje zout en een mespuntje cacaopoeder.