Tegenwoordig wordt alles Biologisch genoemd, maar is Duurzaam niet veel beter voor het milieu?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zijn allerlei verschillende soorten voedsel die duurzaam zijn, en biologisch is één daarvan.
Globaal kan je ze onderverdelen in een paar grote categorieën: plantaardig, lokaal, seizoen en biologisch.

Plantaardig voedsel is duurzaam omdat het veel minder landbouwgrond kost dan dierlijk voedsel, en de hoeveelheid grond die we nodig hebben stijgt voortdurend, waardoor er gigantisch veel oerwoud gekapt wordt. Daarnaast bespaart het ook enorm veel water. En het is ook diervriendelijker, wat weinig te maken heeft met duurzaam, maar het is een mooie extra.

Lokaal geproduceerd voedsel is duurzaam omdat er weinig transport voor nodig is, en het dus minder CO2-uitstoot geeft en er dus veel minder energie nodig is voor het verder.

Eten met wat er in het seizoen is, is duurzaam omdat er daardoor geen kassen nodig zijn (die veel energie kosten), en omdat je daardoor lokaal geproduceerd voedsel kan eten ipv dingen te laten transporteren uit warmere landen. (seizoen en lokaal zijn vaak redelijk verweven met elkaar)

Biologisch is duurzaam omdat het geen gifstoffen in de natuur achterlaat, en daarmee het milieu flink ontziet.

Daarnaast heb je natuurlijk nog allerlei verschillen per product en fabrikant: de ene groente kost meer energie of water om te verbouwen of vervoeren dan de andere, het ene bedrijf doet veel meer haar best om het product milieuvriendelijk te produceren dan het andere.

Ik denk dat je het beste per situatie kan kijken welke keuze het meest duurzaam is.
Maar dat is vaak lastig om te weten als consument, en dan moet je maar gewoon gokken.
Maar doe in ieder geval iets, ook als lokaal in sommige situaties beter is dan biologisch, is biologisch nog altijd beter dan niet-lokaal én niet-biologisch. En je kan altijd beter de minst goede van de goede keuzes nemen dan de gewoon slechte keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Inderdaad, duurzaam vind ik ook beter dan biologisch.
Eigenlijk is ook niets echt biologisch als 1 iemand spuit op gewassen komt het ook weer terecht in de lucht en beland het uiteindelijk op andere bv. Biologische gewassen.
Maar beter iets dan niets! Zo zie je maar weer!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Biologisch ís duurzaam :) Het is alleen een trendwoord geworden.
Juist omdat er geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt en er meer wisselteelt wordt toegepast wordt de grond veel minder belast, en blijft het evenwicht tussen de flora en fauna beter behouden.
En uiteindelijk is het voor je eigen lichamelijke duurzaamheid ook beter ook geen fet-sin (E621) te eten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets wordt in de volksmond vaak 'biologisch' genoemd als een product een EKO-keurmerk heeft.

Een product met een EKO-keurmerk, die dus biologisch wordt genoemd, hoeft niet perse duurzaam te zijn. Een EKO-keurmerk kan bijvoorbeeld verkregen worden door geen pesticiden te gebruiken. Dat is een goede stap, maar maakt het product niet perse duurzaam. Het kan nog steeds betekenen dat er regenwoud is gekapt voor de landbouwgrond.
Een product of manier van een bedrijf runnen dat duurzaam wordt genoemd streeft een manier van werken na die in principe altijd maar door kan gaan.
Duurzame vis wordt op een dusdanige manier gevangen dat de visstand in stand blijft. Niet-duurzaam vissen betekend dat als we zo doorgaan de vis op een gegeven moment praktisch uitgestorven is.
Daarom is duurzaam dus beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn twee verschillende begrippen.

duurzaam =
Bestendig, blijvend. Bijvoorbeeld: Een gebied zo gebruiken dat de natuurlijke voorraden niet opgaan. Dus bv. niet alleen bomen kappen, maar ook weer aanplanten. Door de juiste hoeveelheid mest toe te dienen blijft de chemische vruchtbaarheid van de bodem ook intact.
`Duurzaam` is de aanduiding voor tijdsduur die meer is dan men onder gewone omstandigheden verwacht. Goederen kunnen duurzaam gemaakt worden door betere grondstoffen, onderdelen of materialen te gebruiken en/of door er nadien betere zorg aan te besteden.
Dat is heel wat breder dan alleen voor de voedselproductie.

Biologisch wordt vooral gebruikt voor landbouw en voeding.
Kenmerk van die landbouwmethoden is dat er gepoogd wordt te werken met zo weinig mogelijk milieubelastende middelen en methoden.