Hoeveel water moet je in de pan doen als je groenten kookt?

Moet de groente ondergedompelt zijn of is een klein laagje voldoende?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
8.6K

Antwoorden (9)

Goeie vraag, want hierover zijn de meningen verdeeld. Ik hou het zelf op weinig water in verband met vitaminebehoud. Ik verwijs je nog even naar het artikel in Trouw wat hierover interessante dingen meldt.

Toegevoegd na 57 seconden:
Met weinig water bedoel ik dat de groenten net onder water staan en dus niet 'zwemmen' in de pan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal mee eens. Zowel als bioloog en als amateurkok. Zeker voor aardappelen, broccoli, bloemkool e.d., maar natuurlijk niet als je blancheert.
In een klein bodempje water op een kleine vlam worden alle groenten gaar, dus waarom zou je meer water gebruiken ? Alleen aardappels moeten nét onder staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wij koken de aardappels ook met een klein laagje dus dat is niet echt nodig
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@oribatei, dat klopt. Klein laagje is voldoende.
Het lekkerste is (vind ik) om groenten te stomen. Gewoon een simpel stoommandje in de pan, klein laagje water erin en gaar stomen met het deksel op de pan. Zachte groenten zijn daar minder geschikt voor.
Plaatje bij antwoord
paulus811
14 jaar geleden
ik kook de groente in de magnetron met een heel klein beetje water (ca 2 eetlepels) in ongeveer 4 minuten beetgaar. Lekker snel. Maar ook in de pan zou ik zeggen weinig water gebruiken omdat het water de vitamines opneemt, en vooral niet te lang doorkoken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn antwoord verschilt maar een klein beetje, maar toch.....
Een klein scheutje water is genoeg voor de meeste groenten - zo'n 1 1/2 tot 2 cm rondom de groenten.
Maar bijv. spinazie en witlof en andijvie geven veel water af, dus daar hoef je nauwelijks water bij te doen. Mais moet "zwemmen", dus daar weer wel zoveel water dat ze drijven.
Door met gesloten deksel te koken stoomt de groente dan gedeeltelijk gaar, zoals bloemkool en broccoli, belangrijk is dat je het vuur direkt helemaal laag draait zodra het water rondom de groenten kookt.
Inderdaad gaan veel vitamines verloren in het kooknat - daarom is het een goed idee om daar soep of saus van te maken ipv. het door de gootsteen te spoelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
een klein laagje is voldoende omdat de stoom die door de warmte vrijkomt de rest van de groente ook gaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weinig. Een klein laagje is inderdaad voldoende,
Wel oppassen dat de boel niet droogkookt.
Op deze manier blijft de smaak veel beter behouden.
En als je de groente ook nog beetgaar kookt behoudt je ook de vitamines.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik doe altijd alle groetes onder water.
dus niet een laagje. met een laagje lijkt het meer stomen. en kookt het bvb 3 minuten van de 5 (noem maar wat) kan inneens je water weg zijn.

onderdompelen dus :D
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
veel groenten kan je ook met een beetje olijf olie opbakken ! dat is veel gezonder dan koken .met koken gaan veel vitamines verloren met bakken niet en het is veel,lekkerder . even kort bakken en klaar en lekker