Poeder bouillon waar vocht in komt, nog houdbaar ?

Nu heb ik zo'n groot pak bouillon van een knor (ongeveer 500 gram) en nu is hier een beetje water ingekomen. 1 druppeltje maar dus echt wel weinig. Maar gaat dit nu eerder schimmelen ? Of verdampt dit water of zoiets ?

Normaal gooi je dit ook in het kokende water en dan komt er ook damp/stoom in ( ik weet het met een lepel is het beter maar als je die boven de pan houd word ie ook vochtig en neem je er nog een schepje mee)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

Ja hoor, bouillonpoeder is ZO bremzout, dat bacteriën daar weinig overlevingskansen in hebben. Schimmels idem dito. Gewoon het porje / pak een dag of wat open laten staan (op en droge plek natuurlijk), dan droogt het wel weer op en kun je de bouillon prima blijven gebruiken.
Dat geldt trouwens voor bijna alle kruidenmixen met zout. Daar komt altijd wat vocht in (al is het maar tijdens het strooien boven een dampende pan), maar is toch gewoon heel lang houdbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Mijn antwoord begint hetzelfde als het vorige maar daarna loopt het toch anders:

Zo'n pak is ZO verschrikkelijk zout, als je dat één dag open laat staan neemt het al meer vocht op dan die ene druppel die er in is gevallen.

DUS JUIST NIET open laten staan, met wat pech is het volgende week 1 klont geworden.
amigo