Blazen als je een ijsje eet, is dat gek? hoe komt het? doen meer mensen dat?

Onbewust blaas ik, als ik een ijsje eet. veel mensen lachen er om als ze het mij zijn doen. maar is dat nou eigenlijk wel zo gek? zijn er meer mensen die het doen? en waarom doe ik dat eigenlijk. want zo als gezegd. ik doe het onbewust. het gebeurt gewoon. is het een aanwendsel of heeft het een reden?

Toegevoegd na 6 minuten:
ok, ik bedoel dus net als wanneer je blaast als het eten warm is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.4K

Het beste antwoord

Ik vind het niet zo gek. Ijs kan behoorljk koud zijn, en met een beetje pech kan dat zelfs evden aanvriezen aan je lippen. En dat voelt niet prettig.
Je adem is warm, dus even je warme adem er overheen blazen om het oppervlak wat te ontdooien lijkt me helemaal niet vreemd. Ik doe het eerlijk gezegd ook wel eens, maar alleen met heel koud waterijs. Ik 'blaas' er ook niet over (dat doe ik over hete soep en koffie) maar adem er op. Zo warm mogelijk zeg maar. Je blaast ook een beetje de kou / koude straling bij je mond weg omdat dat onaangenaam kan voelen blijkbaar.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij is het een aanwensel. Bellen blaas je maar ijs niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien omdat als een ijsje heel koud is, er 'rook' vanaf komt. Net als wanneer iets heet is en je dus gaat blazen.

Of misschien probeer je onbewust de kou weg te blazen?

Toegevoegd na 43 seconden:
Het zou dus een reden kunnen hebben, onbewust. Maar het klinkt meer als een aanwensel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is gewoon iets onbewusts. Ik heb het mijn zoontje ook wel eens zien doen. Zelf ruik ik aan alles voor ik het in mijn mond stop - nog aan een boterham.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het (water) ijs is hard bevroren en als je er op blaast, blaas je er warme lucht in, waardoor het ijsje "wateriger"/dunner wordt..
Een ijsje waar je al even aan eet is lekkerder omdat het wat zachter is (vind ik) als het begin van een nieuw ijsje.
Dat kan misschien een reden zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De lucht die uit je longen komt is warm. De plaatselijke sterke afkoeling door het ijs wordt er grotendeels door opgeheven.Niets ergs dus maar logische reactie zonder dat je er bewust van bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha typisch...ik doe het ook! Meestal onbewust en dan zit mn vriend te lachen...wat??...JE BLAAST OP JE IJS hahaha!

Maar als ik een hap ijs wil nemen dan voel je hoe dichterbij de lepel je komt de koude lucht van het ijs op je lippen en gezicht afkomen. Misschien heeft het daar wel mee te maken.... Mensen denken niet alleen oeeeeeehhhh warm....maar ook ooooooeeeeehhh koud!

In beide gevallen dus een "pas op "signaal vanuit de hersenen.