Hoe noemen we de smaaksensatie van wasabi?

Een citroen is zuur, sambal en peper zijn heet, pepermunt koud, suiker zoet... Maar wie een flinke hap wasabi of mierikswortel eet, ervaart een smaaksensatie die totaal anders is dan 'heet'. Is hier een goed woord voor? Zo niet, wie weet hier een mooi woord voor te bedenken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

De smaaksensatie heeft geen specifieke naam. De smaak van wasabi lijkt op een combinatie van scherpe mosterd en mierikswortel. Dat is ook niet zo gek. De wasabi plant is familie van de mosterdplant en mierikswortel. De smaak wordt bepaald door dezelfde aromatische stoffen die in mosterd en mierikswortel ook aanwezig zijn.

Het lastige met wasabi is dat je vaak wordt genept. Je krijgt bij je sushi vaak gekleurde mierkikswortel wat veel minder pikant is. Echte wasabi komt van de Wasabi Japonica die lastig te kweken is. Het is ontzettend scherp, maar dat is ook zo weg.

De smaaksensatie wordt naast de aromatische stoffen ook bepaald door het bijtende karakter. Net zo als bij pepers, maar daar is een andere stof bij betrokken (capsaïcine) dan bij wasabi. Het effect is vergelijkbaar. Vermoedelijk maakt het lichaam wat endorfinen aan als reactie op het branderige gevoel en dat kan weer een lekker gevoel geven. Endorfine is een hormoon wat o.a. betrokken is bij pijnbestrijding of als je je erg gelukkig voelt.

Kortom het is een hele aparte smaakcombinatie.

Toegevoegd na 3 minuten:
De smaak komt van allylisothiocyanaat. Dat lijkt me ook wel een goede omschrijving van de delicate smaak ;o)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

vies zou ik zeggen

Toegevoegd na 1 uur:
nee.........ongelooflijk goor eerlijk gezegd

kom maar met je zielige duimpjes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
scherp, pittig, smaakvol?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien bedoel je Umami? Wordt vaak omschreven als hartig.
Umami is de vijfde smaak, naast zuur, zoet, bitter en zout.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als umami staat voor het proeven van mononatriumglutamaat dan kan het niet gaan om de scherpe smaak. http://www.kokswereld.nl/content/voedingsstoffen/umami.html
delicate, pittige smaak volgens mij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wasabi smaakt scherp, pikant, zonder heet te zijn zoals chilipeper heet is... zo zou ik het omschrijven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De smaak is een beetje als moutarde de Dijon.
Ik omschrijf de smaak als: scherp, smaakvol, explosief, krachtig, snijdend. Kortom: "Samurai smaak."
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou het zo willen omschrijven:

Je proeft citus-zuur-bitter, terwijl er in de verte pikante zoetheid voorbij komt fietsen...