Welke afwijking is redelijk bij het kopen van kaas bij de kaasboer?

Ik koop regelmatig kaas bij de kaasboer, maar steevast is het 'mag het iets meer zijn?' en dat 'iets' is de laatste tijd soms 2 ons op een pond, 40% meer dus en natuurlijk nooit gratis.

Ik begrijp dat de kaasboer niet precies op de gram kan mikken, maar zoals afgelopen zaterdag 685 gram afsnijden op mijn vraag om een pond moet toch beter kunnen.

Aan de ene kant vind ik het vervelend om niet te accepteren, want het stuk is dan al gesneden, maar toch heb ik toch ook een klein beetje belazerd gevoel.

Wat is in dit geval nog acceptabel, hoe precies moet een kaasboer kunnen snijden en zijn er wellicht officiele regels voor?

paulus811
13 jaar geleden
4.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelfs als je het vak niet al jaren uitvoert: ik heb zelf een blauwe maandag in een kaaswinkel gewerkt en heb nóóit zo'n grote afwijking gehad bij het snijden van kaas. Je wordt beduveld, Paulus. Een eerlijke zichzelf respecterende kaasboer zou niet eens dúrven om bij zo'n grote afwijking te vragen of het een ietsje meer mag zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
of zeg van tevoren dat het iets minder mag zijn .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgende keer zeggen dat je een pond wil en geen 685 gram!

Het beste antwoord

Mijn man zit in de kaas, en hij zegt dat 50 gram een redelijke afwijking is. En een ervaren kaasboer kan ook gewoon goed snijden. Je kunt natuurlijk wel een beginnende zaterdagkracht treffen, die het nog moet leren.
Het kan wel schelen als je duidelijk bij het bestellen zegt, dat je 500 gram wil, en liefst niet meer. Ik zeg bij de slager wel eens: een ruime kilo hamlappen, dan weet hij dat hij kan overschrijden. Door duidelijk te bestellen kun je vervelende dingen misschien voorkomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
aan je avatar te zien zit jij ook in de kaas ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die muis heeft inderdaad met die kaas te maken! Grappig dat je het verband legt.
paulus811
13 jaar geleden
Een antwoord van een echte kaasboer, nou ja de partner dan. Goed voor het beste antwoord en dus 10 puntjes. Dank voor je leuke antwoord!

Andere antwoorden (12)

kun je ook zeggen daar je daarvoor net niet genoeg geld bij je hebt. Dan zal hij dit ook maar moeten accepteren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
ja haha, bij het betalen zeggen 'mag het ietsje minder zijn'. Das een goeie. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga ik ook doen! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel slim :-)
Dit is heel merkwaardig, want een beetje kaasboer kan bijna op de 10 gram nauwkeurig snijden. Ach en 50 gram meer of minder is natuurlijk geen ramp, maar 2 ons vind ik eigenlijk niet kunnen.

Het lijkt erop dat hij het erom doet. Veel mensen zullen het accepteren en zo heeft hij meer verkocht dan nodig is.

Voortaan gewoon niet accepteren. Zeg dat je een pond wilt en dat het anders niet op komt. Hij moet dan die extra twee ons eraf snijden. Volhouden, dan leert hij het ook gewoon af.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elke Zaterdag middag halen wij onze kaas (2 stukken) op de markt. Jonge geit voor mijn dame en meshanger voor mij. Er zit nooit meer dan een half onsje verschil tussen het gewicht, dat wij vragen en datgene wat onze kaasboer(in) afsnijdt. Ik vermoed,dat die van jou het er om doet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke afwijking redelijk is kunnen we eigenlijk niet voor je beantwoorden. Het is eigenlijk ook alleen maar belangrijk welke afwijking jij redelijk vindt! Ik merk aan het feit dat je de vraag stelt en constateert dat de afwijking soms wel 40% is, dat je het eigenlijk te veel vindt.

Persoonlijk ben ik dat met je eens. Een kaasboer doet niet anders dan de hele dag kaas snijden. Hij weet vrij precies hoe zwaar het stuk is dat wordt afgesneden. Zoals eerder is gezegd kan het normaal gesproken tot op de 10 gram nauwkeurig. Ik zou een afwijking naar boven of beneden van 50 gram nog wel accepteren, maar als je steeds 2 ons teveel mee krijgt zou ik er zeker iets van zeggen.

Je kunt het aankaarten nadat het is afgesneden, maar snap dat je dat misschien niet wil. Je zou het ludiek kunnen doen door 3 ons te vragen maar dat het best 2 ons meer mag zijn
Of een keer aankaarten dat je regelmatig komt en dat er altijd veel te veel wordt afgesneden. Een kaasboer die zuinig is op zijn klanten zal het gedrag echt aanpassen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een volgende keer zegt u tegen de kaasverkoper/ster
dat het niet zwaarder mag wegen omdat u dat niet kan betalen. Dus dan moet men aan de zuinige kant afsnijden.

Het staat die verkoper/ster dan ook vrij om u te laten betalen voor de kaassoorten die u wilt proeven.
Normaal streept men dat tegen elkaar weg.

Er zijn ook mensen die bezwaren maken tegen de tussenvoegingen bij gesneden broodbeleg.

Dat is handig om de plakjes cornedbeef, lever, pekelvlees, ham of kaas van elkaar te scheiden.

Ook voorverpakte kaas en vleeswaren wijken vaak af qua gewicht
en daar neemt men vaak wel genoegen mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Proefstukjes en te groot afgesneden stukken strepen helemaal niet tegen elkaar weg. Zo werkt het niet bij een goede kaashandel.
Ik sneed vroeger de blokken kaas ook binnen een marge van 50 gram. Soms kun je wel eens echt een verkeerde schatting doen dat het bijna een ons verschil is maar dan vroeg ik al aan de klant of dit acceptabel was of niet en ik geen probleem had om een nieuw stuk te snijden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet accepteren, hij weet dat je geen nee zegt, want hij zal al best aan je gezicht hebben gezien dat het niet de bedoeling was! Op deze manier probeert ie je uit en zal ie steeds verder gaan. Volgende keer als ie zegt; mag het iets meer zijn? zeg je gewoon; nee, doe deze keer maar iets minder!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prachtig! Helemaal mee eens.
Als je je kaas besteld, zeg je bij de bestelling: Ik wil een pond kaas, en als moet ietsjes minder graag. Dan ben je zijn vraag; "mag het ietsje meer zijn" al voor, en kan hij deze niet meer stellen. Als hij dan tóch nog mocht zeggen, goh tis ietsje meer geworden, kan dit nooit meer dan een paar gram zijn...want hij kan zichzelf niet verantwoorden met een paar ons, als jij het al gezegd hebt.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste kaasboeren hebben aan een marge van 10% ruim voldoende, dat neemt niet weg dat ik er een ken die ondanks dat hij bijna op de gram nauwkeurig kan snijden er altijd anderhalf ons meer van maakt.
Het laatste half jaar heb ik kaas gekocht bij een paar dames, maar die willen me nu niet meer groeten omdat ik soms zeg dat ik maar zes Euro bij me heb, maar ze kunnen kennelijk niet goed schatten wat ze mij nu ten hoogste kwalijk nemen (voor alle anderen dus 10%).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maximaal 50 gram verschil (en dat is véél hoor!) is gebruikelijk. Dit zou voor mij niet alleen reden zijn om een nieuw stuk te vragen (en daar hoef je je echt niet vervelend om te voelen, het is hún fout) maar als het meer dan eens gebeurt ook om een nieuwe kaasboer te zoeken.

Je wordt gewoon gebruikt om de omzet op te krikken.

Officiële regens zijn er trouwens niet voor, behalve deze: als je om een pond vraagt, heb je je verbonden aan het betalen van een pond kaas. Niet zeven ons kaas. Je staat dus volledig in je recht, tot... Tot je gevraagd wordt of 685 gram (een 'ietsje meer') ook goed is. Zeg je dan ja, dan annuleer je de oorspronkelijke overeenkomst en ga je een nieuwe aan, voor het kopen van 685 gram kaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou het beslist niet accepteren. Als ik 500 gram vraag, is het weleens 490, en weleens helemaal 525 maar dat is dan ook wel de uitschieter. Als ze hier 2 ons teveel zouden snijden, dan snijden ze dat maar weer van dat stuk af, of ze laten me voor die 5 ons betalen en meer niet.
Ik ben gekke Henkie niet, bijna de helft meer is echt belachelijk - tenzij je het gratis krijgt omdat het hun fout is. Maar ik vermoed sterk dat het geen fout is...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als u het toch te moeilijk vindt om er iets van te zeggen, bestel dan voortaan een ons minder dan u daadwerkelijk nodig hebt. Gaat hij er dan 150 gram overheen zit hij nog binnen de marge van 50 gram meer dan u hebben wilt.:-)