wat gebeurt er met eten en drinken dat over datum is in de supermarkt maar niet verkocht is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik werk zelf in een keuken
En alles wat 1 dag over data is word weggegooid
Zelfs een pak wat nog niet geopend is.
B.v melk

Antwoorden (6)

Wordt afgeschreven en vernietigd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat word weggegooid wat zonde is. ze kunnen het net zo goed op de dag van de houbaarheidsdatum weggeven aan bijv. leger des heils of een ander instituut waar ze al die voedsel wel op krijgen binnen een dag. weet je wel hoeveel voedsel er door supermarkten per jaar word weggegooid. terwijl het nog zo bruikbaar is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar zijn bij de verschillende supermarktketens verschillende afspraken en oplossingen voor. Zo gaan de AGF-producten van retailer Colruyt waarvan de houdbaarheidsdatum wordt overschreden of de kwaliteit niet goed genoeg is, naar een vergistingsinstallatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Normaal gesproken wordt dat afgeschreven en hoort het in de container gegooid te worden. Maar vaak wordt het ook vlak voor de vervaldatum te koop aangeboden voor zeer lage prijzen. Ook zal het niet de eerste keer zijn dat de waren niet worden weggegooid en dat ze zelfs na de vervaldatum, voor in het vak worden geplaatst, zodat het als eerste wordt meegenomen (als een klant niet naar de vervaldatum kijkt). Dit gebeurd niet overal, maar kan een ieder verzekeren dat het bij een heleboel supermarkten nog steeds gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, hier bij de lokale Em-Te kan ik bij praktisch elk bezoek diverse producten afgeven aan de vakkenvuller. Ze zijn soms al dagen over de datum. Laatst eieren, een heel schap, 10 dagen over de datum!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze proberen er zo lang mogelijk van af te komen tegen betaling. Worden ze betrapt, dat krijg je een mee levend verhaaltje van hoe dit is en dat het niet het mogen gebeuren, etc......
Hoe weet ik dit? Heb er vele jaren geleden zelf ook gewerkt en kan me niet voorstellen dat dit ruim 25 jaar later niet meer gebeurd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies wat je zegt. Bij die eieren ook zo'n rare reactie van de vakkenvuller, ze weten eigenlijk niet wat ze er mee moeten.
'Voedselbanken zijn soms particulier initiatief, soms een initiatief van politieke partijen of kerken. Sommige ontvangen subsidie, andere niet. Sommige ontvangen levensmiddelen die "op datum" zijn om uit te delen, maar vaak weigeren supermarkten toelevering van producten die "over de datum" zijn, uit vrees voor aansprakelijkheid wanneer mensen er ziek van zouden worden. Conform de Warenwet worden de producten dan weggegooid. De producten worden door de fabrikanten aangeboden aan de voedselbank, maar de fabrikant houdt de aansprakelijkheid en moet ook met testrapporten laten zien dat het product nog in orde is.'

Toegevoegd op 28-06-2009 22:00:25
Volgens de wet moet 't dus worden weggegooid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, zag het laatst op tv, dat de voedselbanken het dan krijgen...
Toen ik nog in de supermarkt werkte at ik 's avonds altijd de croissantjes die over waren van die dag; op dat moment nog erg lekker, maar de ochtend erna kunnen ze als hamer gebruikt worden.
De rest wordt afgeschreven en vernietigd, zoals gezegd. Het afschrijven is voor "het" systeem wat bijhoudt hoe veel artikelen er nog op voorraad zijn.