het gezegde gaat dat varkens soms stront eten is dit echt waar? zo ja waarom eten sommige mensen dan varkensvlees?

mijn ouders kommen uit het midden-oosten
eens hebben ze mij vertelt waarom ze geen varkensvlees eten ze eten stront is dit echt waar?

Toegevoegd na 1 minuut:
mijn ouders komen uit het midden-oosten
eens hebben ze mij vertelt waarom ze geen varkensvlees eten varkens eten stront is dit echt waar? zo ja waarom eten sommige nederlanders dat dan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.3K
Cryofiel
13 jaar geleden
Kippen pikken ook in stront en mest. Toch vinden mensen uit het midden-oosten het niet raar om kippenvlees te eten. Tonijn is een roofvis. Tonijnen eten hele vissen op. Inclusief ingewanden, inclusief de onverteerde maaginhoud, inclusief de half tot geheel verteerde darminhoud. Dus tonijnen eten rauwe vis, ingewanden, en - jawel - vissenstront. Toch vindt niemand het bezwaarlijk tonijn te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mensen kweken champignons op een mengsel dat voor een groot deel uit mest bestaat, zij het gesteriliseerd.
Dat iets uitgepoept is, betekent niet dat er geen voedingswaarde meer in kan zitten voor andere wezens, het is het idee dat raar is.
Maar ja, je darmen zitten zelf ook vol poep... (Toegegeven, ik eet geen mensen ;p)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mooie re Cryofiel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Planten "eten" ook stront. Wil je stoppen met eten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je leest het al...ze hebben je gewoon wat wijsgemaakt :-D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou persoonlijk het idee dat dat varken stront at vóór jij hem op at minder vies vinden dan het idee dat je een dood lijk op eet, maar goed, smaken verschillen natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
..en Lelover? Al bekeerd???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom eet je dan nog groenten? Die zijn met mest bewerkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schiet me te binnen.. een kip en konijn eten hun eigen uitwerpselen: wat doet een herkauwer dan? Als het voedsel bijna in de laatste maag is terecht gekomen wordt er nog vrolijk op doorgemaald. Dan zou je in feite ook geen herkauwer moeten eten, omdat dit ook vies zou zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou trouwens ook maar geen Kopi Luwak koffie drinken: http://nl.wikipedia.org/wiki/Kopi_Luwak Koffie van bonen die zijn uitgekakt door een civetkatachtige.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en duur... ik zou het zo graag eens proberen, maar 20 Euro voor 200 gram vind ik net iets teveel van het goede.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, kom op, doe eens gek. Voor één keertje ;) Het is een héél speciale melange hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voort!
met het varken
en met kip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Widar: ik wil wel, maar vind het echt te duur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoveel is 20 euro toch niet?

Antwoorden (6)

Ja, in sommige landen in Azie heb je kans dat als je op het platteland een wc bezoekt, dat je uitwerpselen regelrecht bij de varkens belanden (lees o.a. het fantastische boek: "No shitting in the toilet" van Peter Moore).

Maar de varkens in Europa worden niet speciaal bijgevoerd met stront.
Als je stront etende dieren wilt mijden, dan raad ik je aan om ook geen konijnen te eten en ook kippen doen het. Oh en mocht je willen overschakelen op vis: De tilapia is ook een stronthapper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet ik, maar het eten van honden ligt in Nederland nogal gevoelig (Hot Dogs niet meegerekend)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:) Tja en in India huiveren ze van het feit dat wij hun heilige koeien eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat dachten jullie van de vele duizenden soorten vogels die bruikbare calorieen vinden in de uitwerpselen van zoogdieren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja, ik moet zeggen dat ik niet dagelijks een mus, merel, koolmees, vink of echte aaseter op mijn bord heb liggen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
oke ik snap het dus eindelijk maar er zijn veel meer dieren die niet in nederland worden gegeten maar in andere landen wel
neem china nu als voorbeeld daar eten ze krekels,slakken,spinnen,honden ook en zelfs katten
ik huiver ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waar denk je dat babi pangang van gemaakt is ? Sorry flauw grapje. Ik heb trouwens wel eens gehoord dat ze vroeger van geslachte konijnen de staarten erbij moesten leveren om te bewijzen dat het geen kat was... er schijnen toen veel katten gegeten te zijn. Je bent in je opsomming de cavia's in Zuid-Amerika nog vergeten en de rupsen in Afrika. Van jouw lijstje heb ik al slakken en krekels op en ook rupsen.
Slakken... Je kunt het eten maar 't is net of je op snot zit te kauwen, taaie rotzooi. Krekels.. Die pootjes gaan tussen je tanden zitten, verder is het wel aardig.
Rupsen zijn zelfs best lekker mits goed klaargemaakt (en nog erg voedzaam ook)
Stront eten ze over het algemeen niet, misschien wanneer je ze een week niet te eten geeft, dat ze dan uit wanhoop maar op ontlasting overgaan. Als ik in het midden oosten in een woestijn verdwaal, drink ik ook liever mijn eigen urine dan dat ik kom te overlijden, maar om nou te zeggen dat ik een urinedrinker ben... ;)

Wel is het zo dat varkens geen kieskeurige eters zijn. Je kunt ze alles met enige voedingswaarde voorschotelen. Dat lijkt een goede eigenschap voor een dier, maar in veel culturen en religies wordt deze onverschilligheid opgevat als onrein, en worden varkens daarom ook niet geconsumeerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn vooral de tomaatjes , aubergines , champignons en kropjes sla die stront eten .
Eet je tomaten?
Dat varkens stront eten wordt gezegd om U vies te maken van die dieren. Er zijn geloofsgemeenschappen die dit door hun overleveringen niet mogen eten ...en hoe kan je dat aan kinderen uitleggen?
Heel lang geleden was er een andere reden waarom varkens niet gezond geacht werden. Dat komt omdat varkens dichte familie zijn van de mensen. Vroeger kregen de varkens ( apen en gibbons) veel dezelfde ziekten dan mensen (en omgekeerd) . Dus moest men oppassen geen besmet vlees te eten . Maar dat was vroeger , wanneer er nog geen hygiëne was.
Hier in het Westen heeft men altijd varkens (soms wilde) gegeten , dat zit in onze traditie.
Uiteindelijk is varkensvlees veel minder gevaarlijk voor de gezondheid dan bijvoorbeeld schapen ...die vandaag nog gevaarlijke leverbot besmetting meebrengen.
Of eet dan maar als vegetariër stronttomaatjes .
Of kippen ,die pieren eten o, een lekkere vis die kadavers eet of lekkere fazanten ....die wormen ,vliegen en muggen eten.
Smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was dat besmettingsgevaar niet gewoon omdat varkensvlees veel sneller bederft dan bijvoorbeeld rundvlees?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien .....ik weet niet of het sneller bederft?...Van vis weet ik het wel........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou sorry ik vroeg het alleeen maar u hoeft neit zo asociaal te reageren hoor! u kunt me ook gewoon uitleggen waarom varkens stront eten of niet zonder er flauwe dingen of grappen bij te zetten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ach, lelover, het gaat over poep. En dat vinden mensen al vanaf zeer jonge leeftijd heel erg grappig. Maar wat is er nou zo heel flauw aan "wat een nomade niet kent..."? Dat is slechts een kleine variatie op het bekende gezegde "wat een boer niet kent, dat vreet 'ie niet". Is dat gezegde opeens verkeerd als je "boer" vervangt door "nomade"? Ik denk toch dat je tenen iets te lang zijn hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dit vind ik dus flauw:Of eet dan maar als vegetariër stronttomaatjes .
Of kippen ,die pieren eten o, een lekkere vis die kadavers eet of lekkere fazanten ....die wormen ,vliegen en muggen eten.
Smakelijk. laatste alinea vind ik flauw maar maar toch bedankt voor de info beestie!
Pertinent niet waar. Varkens zijn erg zindelijk en maken hun ontlasting op een vaste plaats. Als ze in een hok zitten, doen ze dat in een hoekje.
Wel rollen ze door de bagger en de reden daarvoor is, dat bagger veel ijzer bevat. De bagger kleeft aan de tepels en bij het drinken krijgen de biggen dat binnen om het gebrek aan ijzer in de melk te compenseren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen varkensvlees eten heeft een oeroude culturele / religieuze achtergrond. Westerlingen eten liever geen paardenvlees, honden of insecten.
Merkwaardig genoeg worden er gezondheidsredenen bij bedacht om dit te rechtvaardigen. Maar dat lijkt altijd nogal gezocht. Of gewoon flauwekul.

Hoe ik dat weet? Eenvoudig omdat die culturen elkaar tegenspreken terwijl het om dezelfde typen mensen gaat. Er is geen enkele reden waarom varkensvlees onrein zou zijn en schapenvlees niet. Of koeien heilig en kippen weer niet - maar weer wel je huiskonijn. Je wilt niet weten wat men in China allemaal eet.

Het zijn diepverankerde overtuigingen waar je ook niet zomaar weer af komt. La maar gaan, zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Varkensvlees bederft heel snel. In het verleden had men geen vriezers en koelkasten om het langere tijd goed te kunnen houden. De kans dat je van varkensvlees ziek werd, was toen veel groter dan bij het eten van ander vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja.. ehmm, vis bederft ook heel snel. Dat krijgt dan weer niet zo'n stempel. Er zijn ook culturen in warme gebieden die wel gewoon varkensvlees eten. Dus dat kan het echt niet zijn. Het gaat meer om de vreemde neiging om zaken heilig en onrein te verklaren een vervolgens anderen gedrag op te leggen of gelijkhebberig te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
o ik weet al wat ze daar eten ik snap het niet
ik huiver van wat ze eten!
Stront eten of niet, het maakt allemaal niets uit. Hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk heeft elk dier stront in zijn lichaam, of het nou van hunzelf is of van een ander.

Mocht je er vanwege je geloofsovertuiging mee bezig zijn of er toch problemen mee hebben, eet geen vlees, want bijna elk dier eet dingen die jij misschien wel een vies kan vinden of onzuiver zijn. Of je moet zeker weten dat het vlees zuiver bereidt is. Blijf in ieder geval van varkensvlees af, want die eten alles wat ze tegenkomen en dus ook stront, volgens enkele geloofsovertuigingen helpt zelfs zuiver bereiden en zuiver slachten niet.

Ikzelf daarentegen, eet gewoon alles, omdat alles wat die dieren eten, in mijn ogen puur natuurlijke producten zijn en dus geen vergif zouden kunnen zijn voor ons mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Puur natuurlijk" staat niet gelijk aan "niet giftig". Een paard eet gras, als jij gras eet word je ziek.
Groene knolamaniet, arsenicum, taxuspitten, puur natuur, maar wel dodelijk.