De olieprijs zal meestal niet direct van invloed zijn op de prijs van levensmiddelen, betaald door de consument. Daar zit meestal een vertraging in. Maar die prijs zal wel direct de productie-kosten beinvloeden.

Iedere producent gebruikt energie voor de productie van levensmiddelen, en dat is lang niet alleen vervoer. Denk aan de kosten van de verpakking (dat moet ook met energie), koeling, verhitting, lopende band etc.

Natuurlijk zijn er ook fabrieken die een andere energiebron gebruiken zoals gas, maar de prijs van gas is direct gekoppeld aan die van olie. En indirect zijn andere vormen van energie (kolen of gewoon stroom) weer gekoppeld aan de olieprijs, door de marktwerking.

De olieprijs bepaalt dus de prijs van alle levensmiddelen, en (mogelijk op wat langere termijn) op alle kosten van levensonderhoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

bij alles wat getransporteerd moet worden, en dan is de vorm van transport (vliegen/auto/boot) van belang in welke mate dat meetelt.
itsme
13 jaar geleden
Bij bak-en-braad olie.