Zijn salades altijd gezond?

Ik eet veel salades dus ik ben niewsgierig of ik daardoor gezond eet.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (9)

Is niet gezond !! Groene groenten bevatten nitraat die in het lichaam tot het giftige nitriet worden omgezet.
Het advies: niet meer dan 1 x per week groene groenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord is overdreven. Nitraatrijke groenten:
Andijvie, bleekselderij, postelein, raapstelen, waterkers, rode biet, snijbiet, sla, spinazie, spitskool, Chinese kool, koolrabi en venkel. "Vier keer per week een schaaltje salade als bijgerecht", zie: http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-veiligheid/schadelijke-stoffen/nitraat-en-nitriet/nitraat-en-nitrietbronnen.aspx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah, de nitriet scare. Klopt niet. Nitriet vormt zich bijvoorbeeld in bedorven sla, zoals zich sulfiet vormt in te lang bewaarde of te vaak opgewarmde spinzaie.
Een tijdje geleden was er zo'n hele ophef rond het feit dat te veel sla giftig zou zijn en je leven zou verkorten, maar dat bleek enorm mee te vallen. Het netto resultaat van veel groene groente eten is alsnog dat je gezonder en langer leeft. Zorg alleen dat je geen bedorven sla eet!
Ligt eraan wat je er allemaal in doet...

Ik wil wel een aantal kruiden opnoemen, waarvan je echt dood gaat hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het hangt er een beetje vanaf wat je "salade" noemt - als het alleen maar sla is, is het te eenzijdig. Maar als je er ook bijv. eieren, mais, peulvruchten, of, als je niet, zoals ik, vegetarisch bent, kip of tonijn of zo doorheen doet, wordt het wél een volledige maaltijd.
Kijk voor tips bijv. in de Allerhande en zulke tijdschriften die bij de supermarkten liggen - die staan nu vól met maaltijdsalades !!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ligt eraan wat er in de salade zit. Als je een salade hebt met tomaat, komkommer en sla is dat wel gezond. Heb je een salade met Bacon, kaasblokjes, en een saus op basis van mayonaise, dan is het minder gezond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon doen, ook met slaap, gewoon doen, als er een behoefte is, voldoe die maar... Je lichaam is erg slim in te verkrijgen wat het werkelijk wil hebben en als er een zin in salades is, voldoe dat dan maar, ertegen vechten is geen optie... En als je ertegen gaat vechten, tegen de salade-drang, wie gaat er dan winnen?

Lekker doen, en niet meer denken of het slecht/goed is...

Maar misschien is het wel slaapverwekkend...

:-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe is salade gezond, maar ook voor salades geldt: eet gevarieerd.
Als je salade alleen maar bestaat uit sla, bestaat de kans dat je wat teveel nitraat binnen krijgt. Nitraat is op zichzelf niet schadelijk: alleen bij zeer grote hoeveelheden. Maar nitraat kan worden omgezet in nitriet. Dat gebeurt onder andere tijdens de spijsvertering. .
Nitriet kan weer veranderen in nitrosamines. Dat gebeurt onder andere wanneer het in aanraking komt met eiwitten uit vis, schaal- of schelpdieren. Nitrosamineskunnen kankerverwekkend zijn.

Als je salade bestaat uit een klein beetje sla en daarbij andere gezonde ingrediënten is dat prima. En niet te vaak combineren met vis, schaal- en schelpdieren.
Zelf ik ook bij praktisch elke maaltijd een salade.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yes, met de kanttekening dat het negatieve effect op de gezondheid van de nitraat in sla veel te hoog werd ingeschat. Ondertussen zijn ze daar weer een beetje op teruggekomen.
Het ligt er maar net aan wat je onder salades verstaat. ‘Hoe kleurrijker de salade, des te gezonder’ is het motto.

Het gezondheidsgehalte van een salade hangt niet alleen af van de bestanddelen, maar ook van hygiëne en versheid. De datum waarop groente wordt genuttigd nadat het is geoogst is van belang wat betreft de heilzame werking op het lichaam. Door de invloed van licht en warmte verliest groente na het plukken steeds meer vitamine B, vitamine C en andere voedingsstoffen. Door de groente zo snel mogelijk na de verpakkingsdatum te consumeren, gaan er zo min mogelijk nuttige voedingsstoffen verloren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Al jaren hebben wij als rauwkost:

rode, gele, en groene paprika,
komkommer,
courgette,
tomaat,
wortel
en wat sla.

Dit eten wij gemiddeld vier keer per week.

Wij zijn vegetariër, dus van het volgende hebben we geen last:
Nitraat, omgezet in nitriet, kan door een reactie met eiwitten uit vis of schaaldieren schadelijke nitrosamines vormen. Deze stoffen zijn schadelijk voor het lichaam omdat ze kankerverwekkend kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens deze website is een Big Mac gezonder dan sommige salades. Voor details, zie de website:

http://uk.news.yahoo.com/5/20090624/tuk-big-mac-healthier-than-some-shop-sal-45dbed5.html