Een vraag over eieren.

Ik was laatst een stel eieren aan het pellen.
Meestal zit het deukje van het ei aan de dikke kant.
maar toen kreeg ik 2 eieren waarvan die deukje aan de zijkant zatten en zelfs een zonder deukje.
Waarom zijn die deukjes?

Bedankt voor het antwoord.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (2)

Dat is de luchtkamer van het ei.
Daar zit voldoende lucht in om het kuiken uit te laten komen.

Heel soms zitten die luchtkamers niet aan de bolle kant.
Dat kan te maken hebben dat het ei te lang op zijn zij heeft gelegen of dat hij met de punt omhoog bewaard is.

Bewaar eieren altijd met de punt naar beneden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zijn luchtkamers die ontstaan omdat het ei langzamerhand uitdroogt. De luchtkamer is precies even groot als de hoeveelheid water die er uit verdampt is.
De schil is poreus (een beetje lek door veel heel kleine gaatjes), en aan de bolle kant is die iets meer poreus zodat daar gemakkelijk lucht door naar binnen kan.

Als je een ei hebt zonder luchtkamer, dan is het een heel vers ei. En als het deukje aan de zijkant zit, is daar door een toeval de schil iets meer poreus.
itsme