Waar komt de naam "kozakken"vandaan?

Kozakken zijn platte koeken met een vulling van cake en room/jam, aan beide kanten bestreken met pure chocolade en rondom afgedekt met marsepein.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.2K
Cryofiel
13 jaar geleden
Oh? Voor mij is het een ruitervolk van de Russische steppen dat graag op de hurken gaat zitten om te dansen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord 'Kozak' komt van het Turkse woord quzzaq wat "avonturier" of "vrij man" betekent.

Het beste antwoord

De winter van 1813 - 1814 staat in de Achterhoek bekend als de Kozakkenwinter. In de Achterhoek kan nog steeds een mierzoete Kozakkenkoek worden gekocht die aan het korte Kozakkenverblijf in Nederland herinnert.
Over de komst der Kozakken wist men vroeger nog veel te vertellen. Zij waren allerzonderlingst toegetakeld met lange jurken, schaapsvachten, Franse uniformen en zo voort; er waren er die drie, vier stel kleren over hun uniform droegen (het was een zeer strenge winter). Hun wapens bestonden uit lange pieken en pistolen. Zij bereden sterke, kleine stekelharige paarden, waar zeer hoge zadels op lagen. Het waren Russen uit het leger van Napoleon.
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, hier heb ik iets aan, bedankt!

Andere antwoorden (2)

Volgens mij zijn de kozakken een traditioneel volkje in de steppen van oost europa en ook in het Aziatisch Rusland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Kozakken zijn (niet : waren) een traditionele (etnische) leefgemeenschap (van oudsher ruitersvolk) in het steppengebied (poesta) in Oost-Europa/voormalig Rusland.

Het woord kozak komt uit het Turks en betekent Vrije man.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar dat was de vraag niet.
Ik heb het over gebak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Weet je ZEKER dat dat er ook al stond toen ik de vraag begon te beantwoorden ? Of is dat er later bij gezet ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat stond er vanaf het begin bij.