Waarom zijn de appels die ik uit de supermarkt koop altijd zo zacht?

Van buiten lijken ze prima, maar als ik er thuis eenmaal in bijt zijn ze bijna altijd zacht van binnen, gewoon niet lekker om te eten. Terwijl ik wel altijd kijk of er geen rotte plekken opzit of dat ze niet verkleurd zijn.
Maar als ik een appel op mijn werk koop krijg ik altijd een joekel formaat en heerlijk om te eten.
Koop ik de verkeerde? (Koop altijd Jonagold)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

yep, deze appel is een zachtere soort.

probeer dus een andere appel of vraag op je werk welke appels ze hebben. bij de groente/fruitboer weten ze welke appel welke smaak en eigenschappen heeft.

vertel hun welke soort appel je zoekt (zoet, zuur, structuur, groot klein) en ze kopen zeker weten met opties aan.
als je eenmaal je goede 'merk' weet is het in de supermarkt wat makkelijker zoeken (en voordeliger natuurlijk)

bij de link vind je de appelsoorten.
wie weet vind je je oogappeltje hier :O)

succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmm, ik koop juist al tijdenlang Jonagold omdat iemand mij ooit vertelde dat dat de beste en lekkerste appel is om los uit je hand te eten.. Toch maar eens iets anders kopen dus, bedankt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
smaken verschillen zeggen ze toch :) succes met je appeltest ondernemingen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank

Andere antwoorden (7)

Ouderdom en rijpheid van de appel zorgen ervoor dat 'ie zacht vlees krijgt. Zoals je schrijft, de appel ziet er gewoon nog helemaal goed uit, maar het inwendige wordt zacht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben zelf nooit zo gecharmeerd van groente en fruit uit de supermarkt, maar goed.
Binnen de appelrassen heb je allerlei verschillen, niet alleen in smaak (zoet, minder zoet) maar ook in hardheid. Probeer eens golden delicious, redelijk zoet en vrij hard. Of vraag advies aan iemand in de winkel die de verschillen uit kan leggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom niet uit de supermarkt?
Golden Delicious en Elstar (hieronder) ga ik zeker proberen, bedankt. :)
Het zou best eens kunnen doordat je Jonagold koopt. Die zijn van zichzelf al zachter en wateriger. Omdat er minder mensen voor die soort kiezen blijft de voorraad langer in de bak liggen en zijn de appels naar verhouding ouder dan de meer verkochte soorten. De appels die steviger en knapperiger zijn zijn o.a. Elstar, Cox orange, Granny Smith. Op je werk heb je vermoedelijk Elstars, die zijn inderdaad heerlijk.
Amadea
13 jaar geleden
Wij kopen altyd appels bij de boer veel goedkoper en veel lekkerder!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mee eens zelf koop ik ze eigenlijk altijd bij de bio winkel.Maar bij een boer daar heb ik nog nooit over gedacht.van mij een +voor je goede tip
mijn ervaring is dat ale appels uit de supermarkt erg zacht zijn.Dit komt omdat er voor het produceren ervan gebruik word gemaakt van kunstmest,deze zorgt ervoor dat de vruchten van de boom erg veel water opnemen en dus zacht zijn.Probeer het maar eens uit en koop een jonagold uit de biologiese winkel,die zien er mischien wat minder als een kerstbal uit(glimmend en glad)maar zijn veel harder.Die kunnen tegen en stootje zonder dat je geijk een beurze plek hebt en smaken ondanks hun uiterlijk(butsig en met plekjes en kleiner)veel meer naar appel en hun vlees is ook steviger.Omgerekend koop e ondanks dat ze wat durder zijn meer appel voor je geld in de bio winkel omdat je minder water koopt en meer appel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In deze periode koop je ook oude appels. De appeloogst is in september-oktober tot november. Deze appels worden in koelcellen opgeslagen en van daaruit verspreidt aan supermarkten. Heel veel soorten appels worden pas een jaar na oogst verkocht en als je dan tegen het einde van de winter zit, eet je bijna altijd oude appels. Dit geldt overigens ook voor citrusvruchten. Je ziet nu opeens weer heel veel mandarijnen, dit zijn de laatste mandarijnen en moeten dus z.s.m. verkocht worden.

Eigenlijk zijn de maanden januari en februari geen fruitmaanden. Althans, geen fruit uit eigen bodem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben het helemaal met je eens... ik hou ook niet van zachte appels. maar ik weet bijna wel zeker dat het aan de soort licht. koop eens elstars die zijn wél lekker hard. (yummie)