Is gesmolten kaas ongezond bijvoorbeeld gesmolten kaas op een tosti?

Is gesmolten kaas in een tostiapparaat ongezond?
Ik hoorde laatst dat gesmolten kaas ongezond is en helemaal als het op een tosti zit,klopt dit verhaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K

Het beste antwoord

Gesmolten kaas lijkt vetter. Dit komt echter alleen doordat bij verhitting de vetten die al in de kaas zitten vrij komen. Gesmolten kaas is niet ongezonder dan ongesmolten. Het verschil is de smaaksensatie. Gesmolten kaas smaakt anders en is warm.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee maakt niks uit het lijkt vetter omdat het vet er uit loopt als het op
Je tosti zit maar het maakt niks uit even vet!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gesmolten kaas is niet gezonder of ongezonder dan gewone kaas. Wel even opletten op mogelijke verbrande stukjes, zeker als je een tosti-ijzer niet elke keer schoonmaakt kan dat voorkomen.
Gesmolten kaas ziet er anders uit, omdat je het vet meer ziet. Maar het is gewoon hetzelfde product.
Wij doen wel eens boterhammen met kaas in de magnetron, het ziet er vettig uit maar is erg lekker en makkelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij verander je vetten naar gestolde vetten bij het smelten van de kaas. Deze vetten zijn slechter voor je lijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het is niet ongezonder.Je verwarmt alleen de boterham met ham en kaas. Bij voorkeur maak je een tosti klaar in een tosti apparaat waarbij je aan de buitenkant van de tosti weinig of geen boter smeert. Gewone kaas is en blijft vet, alleen bij een tosti zie je hoeveel vet er uit een plakje kaas komt.
Er zijn ook tosti's die minder calorieën bevatten, bijv. een tosti met zachte geitenkaas, honing en gehakte walnoten.
amc
13 jaar geleden
Gewone kaas kun je smelten maar daarmee verander je niets aan de samenstelling. Er bestaat ook smeltkaas die gemaakt wordt van gewone, gesmolten kaas waar smeltzouten en emulgatoren aan worden toegevoegd. In smeerbare vorm wordt die verkocht als smeerkaas en als plakjes voor op de boterham of voor cheeseburgers. En dan bestaat er ook nog analoogkaas, meestal een mengsel van 30 tot 50% echte kaas (vaak restjes) en plantaardige olie, melkpoeder en zetmeel. Die wordt meestal gebruikt bij de voedselprodictie zoals pizza’s, het plakje op de cheeseburger etc. Er wordt beweerd dat die nepkaas gezonder is omdat die minder transvetzuren bevat, maar daarbij wordt vergeten dat transvetzuren in zuivel een ander soort is dan bij kunstmatig harden van plantaardige olie ontstaat. Als de olie in de analoogkaas kunstmatig gehard is dan is die slechter voor je gezondheid dan gewone, echte kaas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om maar eens bij het culinaire te blijven:

Het is een broodje aap.

Niet waar dus. Je kan het rustig eten en het is nog lekker ook. Vooral met een plakje schouderham erbij. Ik doe regelmatig een broodje met ham en kaas in de magnetron zodat warm wordt en de kaas er net niet uit loopt. Het is zachter als een toestie, maar de smaak is hetzelfde.