Het kan de keelholte verstoppen omdat het door zijn stroperigheid lastig door te slikken is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Honing kan besmet zijn met een bacterie die bij de baby infantiel botulisme kan veroorzaken. Dit zou kunnen leiden tot verlamming en zelfs de dood.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is het goede antwoord +1
Er zit een bacterie in waar voor het eerste levensjaar nog geen weerstand tegen is, vandaar dat het gevaarlijk kan zijn voor een kind jonger dan 1 jaar.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De bacterie Clostridium botulinum komt overal in de natuur voor. Sporen van de bacterie komen bijvoorbeeld via de pootjes van bijen in honing terecht. Na het eten van besmette honing kan de infectieziekte infantiel botulisme uitgroeien.
Door de nog niet volledig ontwikkelde darmflora van baby’s, kunnen uit sporen in honing bacteriën in de darmen ontstaan. Deze maken schadelijke stoffen aan die inwerken op het zenuwstelsel. Klachten zijn een verminderde eetlust, aanhoudend huilen, sloomheid en verstopping (obstipatie). Dit kan al snel leiden tot spierzwakte en verlammingen. Een snelle behandeling in het ziekenhuis kan complicaties voorkomen. Het kind kan dan binnen enkele weken herstellen. Zónder tijdige behandeling kunnen ernstige complicaties optreden waardoor baby’s zelfs kunnen overlijden. Voor volwassenen en oudere kinderen heeft het eten van honing geen nadelige gevolgen omdat zij een beter ontwikkelde weerstand en darmflora hebben.