Welk voedsel kost meer energie om te verbranden dan dat het opleverd voor je lichaam ?

Indien mogenlijk graag bron vermelden of waarom dit is

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.1K

Antwoorden (8)

Aardappels, zetmeel is moeilijk te verteren voor je lichaam
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit noemt men voeding met negatieve calorieën.
In de bron een lijst met negatieve calorie voeding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet niet wat voor iemand die lijst heeft samengesteld. Die persoon is ofwel compleet incompetent of bewust mensen aan het voor liegen. Heb je als eens goed naar die lijst gekeken? Pruimen, ananas eigenlijk alle fruit soorten bevatten behoorlijke hoeveelheden suiker. Kolen zijn van oudsher al een belangrijke bron van energie. Om maar een paar voorbeelden aan te halen.
Ijswater.
In water zit geen calorieen.
Drink je je water ook nog eens ijskoud, dan moet je lichaam z'n best doen om zichzelf weer op te warmen.
Hierdoor vebrand je calorieen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is weer zo'n internet fabeltje.
Je spijsverteringsstelsel is enorm efficiënt. Er wordt wel eens geroepen dat bv selderij meer energie kost om te eten dan dat er in zit maar hoewel selderij weinig calorieën bevat haal je er nog steeds 'winst' uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Minkukel in de bocht. Bij deze aan de dappere anonieme minner: ga eens met een diëtist praten. Die kan je haarfijn uitleggen dat er niet zoiets is als eten dat meer energie kost om op te nemen dan er in zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tis simpel: stap over op alleen maar "negatieve" calorieën, als je ze al kunt vinden, en je lijf gaat in de superspaarstand.
Eet minder en je lijf wordt steeds efficiënter.
Gewoon gezond eten en flink bewegen is de enige optie voor een gezond eet/leefpatroon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die superspaarstand komt er voornamelijk op neer dat je lichaam in een overlevingsmodus komt tegen verhongering en dan spiermassa gaat afbreken om aan energie te komen en minder energie te gebruiken. Dat heeft meer te maken met gevaarlijk weinig eten dan met iets als negatieve calorieën (ze bestaan echt niet, het is puur een internet fabeltje dat levend gehouden wordt vanuit de alternatieve geneeswijzen hoek).
Het is dan niet zo dat je eten efficiënter wordt verteerd en/of opgeslagen maar dat je minder spieren hebt om dat mee te verbranden. Het behoeft denk ik geen uitleg dat zoiets geen gezonde situatie is.
Je zou kunnen zeggen ruwvezels (o.a. in appels) Deze verteren zelf namelijk bijna niet, maar dragen wel bij aan een goede spijsvertering.

Toegevoegd na 6 minuten:
Deze nog even:
http://www.midgaard.be/topics/Gezondheid/Voedingsvezels.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eten waar veel water in zit, water bevat geen calorieen, dus levert ook niks op bij verbranding..

denk aan:
-bijna alle soorten fruit
- komkommer, tomaat

maar volgens mij ook kip.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bleekselderij kost meer energie om te verbranden dan het op levert.
Daarom eten veel mensen die op dieet zijn vaak een stengel als tussendoortje.
(mijn moeder kreeg dat advies bij de Weight Watchers)
Of dat nou zo lekker is,is een ander verhaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook bleekselderij brengt nog steeds meer op dan het je lichaam kost om te verwerken. Dat maakt het advies niet slechter. Het is een van de betere manieren om schadeloos te snacken daar het toch een behoorlijke prestatie is om er van aan te komen.
De winst zit hem er dan ook niet in dat het minder energie oplevert dan het kost om te verteren maar dat je zo weinig extra energie krijgt dat je bij gewone dag activiteiten al redelijk veel meer verbrand dan je zo binnen krijgt. Eet er genoeg van en ja kan wel degelijk aan komen (al zal je goed je best moeten doen om dat voor elkaar te krijgen).
Energieloos voedsel, hoewel verbranden natuurlijk altijd inherent is aan energieleverend. Dat kost alleen maar energie om te verwerken. Te denken valt vooral aan onverteerbare vezels zoals zemelen maar misschien ook wel aan onverteerbare vetten, eiwitten en andere koolhydraten dan vezels.

Je vraag zou beter te beantwoorden zijn geweest als je 'verwerken' had gebruikt in plaats van 'verbranden'. Als stelregel kun je aanhouden dat eiwitten en koolhydraten 4, vetten 9 en alcohol 7 kilocalorieën per gram aan energie opleveren. De praktijk is iets ingewikkelder maar of je met je vraag meer diepte zoekt hoor ik dan wel.