Er zijn chocolade repen te koop bij de lidl met 85 % cacao
Ze heten Moser Roth
13 jaar geleden
Een chocoladereep bestaat hoofdzakelijk uit cacao (cacaomassa, cacaoboter) en suiker.
Theoretisch kan je een chocoladereep van pure cacao maken: dus 100%.
vanwege de smaak heb je toch wat suiker nodig, vandaar dat commercieel 85% zo'n beetje de grens is.
Utrecht
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar pure cacao bind toch niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dan heb je denk ik cacaopoeder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joep3 vraagt "theoretisch" en da's altijd een beetje lastig, moet je de theoretische reep ook daadwerkelijk kunnen oppakken, of kan hij voor de foto (het theoretische beeld) gewoon op een plankje gedrappeerd liggen????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt ook af van de definitie van chocola
/ een reep chocola. Als er bv voorschriften zijn dat er altijd 1% suiker in moet zitten voordat het chocola mag heten, dan is het maar max 99% maar geen id of er uberhaupt zo'n definitie bestaat
Utrecht
13 jaar geleden
Cacaopoeder is maar een deel van de cacao. cacao bestaat uit cacaoboter (=vet) en cacaopoeder. Samen heet dat cacaomassa. Cacaoboter is vast bij kamertemperatuur (smelt bij 35°C; vandaar dat cholade in de mond smelt en niet in de hand...). Je kunt er dus best goed een bindende reep van maken. Suiker verdund alleen maar.
Wettelijk is er alleen een minimum cacaogehalte, geen max.
Bij Xenos hebben ze in ieder geval repen met 99% cacao. Dat is wel poeder en boter samen, maar dat zijn beide bestanddelen van de cacaoboon.

Theoretisch moet 100% ook lukken, mits je cacaoboter ook meerekent als cacaobestanddeel.