Hoe lang duurt het ongeveer voor een ingevroren vis is ontdooid?

Ik wilde vandaag twee pangafilet klaar maken, maar ik ben ze vergeten uit de vriezer te halen. Ik heb ze nu even buiten gelegd, maar weet iemand hoe lang het ontdooien duurt voordat de vis panklaar is? Een uur of 2, is dat genoeg?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.7K

Antwoorden (6)

Tenzij ze heel dun zijn, zal je met 2 uur niet heel ver komen. Wa je kan doen, is de filet';s goed dicht in plasticzakje oid verpakken en in koud water leggen. Water voert warmte veel beter toe dan de lucht. Dan zou het in een kwartier tot half uur al heel ver moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan het ook even in de magnetron leggen maar daarna wel direkt bereiden: zie hieronder

Ontdooien: zo hoort het.
De bewaartijd van producten wordt behoorlijk verlengd door ze in te vriezen. Maar een product is ook hierdoor niet onbeperkt houdbaar. Diepvriezen zet de bederfbevorderende factoren op een laag pitje maar schakelt ze niet definitief uit. Zodra de temperatuur stijgt tijdens het ontdooien, ontwaken de micro-organismen uit hun schijndood en kunnen de enzymen en andere biologische processen hun afbraakwerk opnieuw versneld verder zetten. Correct ontdooien is dus belangrijk om problemen van voedselvergiftiging te vermijden.

Ontdooitips

- Ingevroren groenten worden best direct gekookt, zonder ze eerst te laten ontdooien.

- Diepgevroren vlees of vis moet worden ontdooid in de koelkast of de microgolfoven. Buiten de koelkast bij kamertemperatuur vindt een razendsnelle ontwikkeling van micro-organismen plaats en dat verhoogt het risico op een voedselvergiftiging.

- Een praktisch nadeel van het ontdooien in de koelkast is dat het langzaam gaat. Leg het vlees of de vis daarom al de avond voor het wordt bereid vanuit de diepvriezer in de koelkast.

- Wanneer het product wordt ontdooid in de magnetron moet het meteen daarna ook worden bereid.

- Bij het ontdooien van vlees of vis komt er vocht of drip vrij. Hoe trager het ontdooiproces, hoe meer vocht het voedsel verliest. Vochtverlies betekent ook verlies aan voedingsstoffen, smaak en kwaliteit.

- Leg bevroren vlees of vis altijd op een bord of in een bakje om te voorkomen dat de drip in de koelkast of de magnetron lekt en zo mogelijk andere voedingsmiddelen besmet. Dek het geheel af zodat het vlees zelf ook niet kan worden besmet vanuit de omgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom die minnen? Graag reaktie!!
Ontdooien in de magnetron gaat snel en dat is waar om gevraagd werd.
Lees de tekst!
Ik ontdooi nooit mijn ingevroren vis. Maar ik gebruik dan de oven, alvorens maak ik een creme fraise sausje met mosterd, knoflook wat zout en bestrijk de panga of zalmfilets ermee. Dan wel meteen in de hete oven zetten. Heb je hier iets aan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ontdooi vis ook nooit. Het is heel licht vlees. Ik droog het af met keukenrol, eventueel paneren, anders gewoon viskruiden erop, en dan in heet vet, nog voor de blauwe walm ontstaat uiteraard bakken. Met de bakmaat af en toe de vis los van de panbodem schuiven. Gaat prima.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik spoel mijn vlees altijd af met koud water, en tevens ontdooit hij dan eigenlijk. Dus het is heel snel te ontdooien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ze vandaag buiten zet kan het wel even duren.Want het vriest volgens mij.