Kun jij er ook niet van afblijven als je eenmaal begonnen bent ?

Als ik chips of nootjes (of evt. iets anders lekkers) zie, kan ik er in eerste instantie goed van af blijven.
Zo gauw ik echter het eerste nootje of chipje gegeten heb, lijk ik niet meer te houden en 'moet' ik er meer van hebben.
Zit er iets in de chips of wordt er iets in mijn lichaam gestimuleerd om meer te eten?
Hebben jullie dat ook en weet iemand de reden van deze drang naar meer.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lekker plaatje...

Het beste antwoord

Dat komt omdat er in bijna alle chips een bepaald soort E-nummer zit, zodat je maar blijft eten. Ik weet zo even niet meer welk nummer het is en als ik het vind dan voeg ik het later toe. Als je chips eet zonder dit E-nummer dan heb je dat gevoel dat je er niet meer van af kunt blijven niet. Deze toevoeging zit in veel meer dingen, bijvoorbeeld ook in macaroni mix enz. enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoiets moet het zijn inderdaad.

Andere antwoorden (13)

Het is lekker, het is klein en het staat dichtbij. Drie redenen om door te blijven eten tot het op is. Ook ik heb er moeite mee hoor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat met buggles en danish chef.
pas als die tube leeg is kan ik stoppen:P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We eten graag iets met een krokant korstje, of gewoon iets wat knapperig is.
En als dat dan nog een beetje zoutig
is en pikant, dan blijf je daar van snoepen.
Kleine dingetjes, voor het gevoel is het niet maagvullend, maar onwillekeurig blijf je eten tot het op is.
Vaak zonder er over na te denken pakken we de chips of pinda's en steken het in onze mond en zijn soms verbaasd dat het al op is.
En dat vinden de fabrikanten leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, dat heet vet verslaving en zorgt voor een onhoudbare zucht naar vet. Eigenlijk heb je chronisch een kater.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben idd niet verslaafd hier aan, maar kan me zoals gezegd, bij gelegenheid, niet inhouden
Herkenbaar inderdaad, het hapt zo lekker weg. Omdat het niet snel vult en je niet echt het gevoel hebt dat 'je aan het eten bent', pak je ongemerkt steeds meer. Tot het moment dat je je er bewust van bent. Tenminste, zo werkt het bij mij.

Geldt in mijn geval voor meerdere (kleine) dingen trouwens, zoals bijv. paaseitjes. Ik moet dan echt heel bewust de rem erop zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik haal het niet in huis en begin er niet aan.
Als ik het neem dan bewust de kleinste verpakking of een muesli-reep. Volgens mij zijn het de smaakstoffen, zout en het vet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Rubro;

Ik kan net als jij van (paprika)chips en borrelnootjes niet afblijven. Zeker bij een lekkere koude pils en een goede film.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb ik met zoete dropjes!! Als ik er eenmaal eentje heb gegeten gaat de zak leeg! Ik weet dat ik na een tijdje misselijk word maar zelfs die wetenschap weerhoud me er niet van om gewoon weer een graai in die zak te doen. En dan vooral die harlekijntjes!! Ooohh, heerlijk!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is heel herkenbaar. Ik denk voor heel veel mensen.
Het is zo dat vet vroeger (in de oertijd) een schaars product was. Op het moment dat de oermens iets tegenkwam dat vet was, dan at hij er zoveel mogelijk van, omdat je maar nooit wist wanneer er weer een mogelijkheid zou zijn.
Chips, nootjes, chocolade, ijs en andere lekkernijen zijn lekker vet en als je er eenmaal aan begint, wordt dat oude mechanisme ingeschakeld en wil je lichaam er zo veel mogelijk van.
De enige manier om ervan af te blijven (weet ik uit ervaring) is er niet aan beginnen. Of anders toch heeeeel bewust maar een beetje te eten en dan jezelf in de hand houden om ervan af te blijven. Dat laatste lukt me steeds beter door het voorgaande verhaal heel bewust even op te roepen. Gewoon bewust tegen je lichaam zeggen dat je morgen ook nog genoeg vet kunt eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wil je dat nooit meer doen zo'n lekkere foto zo vroeg in de morgen ?? Krijg meteen zin om te gaan snaaien :lol:

Ik weet niet of het vetverslaving is, (ik geloof niet zo in verslaving en meer dat we de neiging hebben consequent de verkeerde keuzes te maken), maar volgens mij is het wel een soort hardnekkige gewoonte. Ik kan prima een zak chips openmaken en niet leegeten, als hij maar niet naast me ligt.

Van koekjes en chocola en drop kan ik weken afblijven zelfs, maar niet als het naast me ligt.
Zelfs een schaaltje komkommer of radijsjes gaat leeg als het onder handbereik staat. En daar zit toch weinig verslavends in.

Probleem met chips en nootjes is natuurlijk dat ze zo verschrikkelijk lekker zijn, dat je eerder geneigd bent naar de kast te lopen voor nog een bakkie. En dat is gewoon voornamelijk de lekkere smaak ; dat vinden we blijkbaar heel bevredigend. Anderen hebben het met zoetigheid. Of sigaretten. Als iets lekker is, is dat een prettige ervaring, en daar wil je er graag meer van hebben, liefst zo veel mogelijk.

Mijn moeder zei altijd : een klein beetje is ook lekker, maar dat is onzin. Een klein beetje smaakt alleen maar naar meer. Meer is altijd net effe lekkerder. Hoewel bij teveel het lekkere er ook wel weer af gaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat is met verjaardagen zo fijn !! staan er alemaal hapjes op tafel en ik ga steeds meer eten en meer en meer en dan nog veel meer !! en ik raak ook nooit vol
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit een bepaalde stof in wat je "verslaafd" maakt Ik dacht iets van bse of zo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik eenmaal begonnen ben met chips blijf ik maar eten.
Maar dat heb ik ook met kaas, erg hé!!
Ik denk dat het allemaal te maken heeft met wat heel lekker is en waar je dan aan verslaafd raakt.