koolhydraten zijn in pasta opgeslagen in de vorm van zetmeel. Dit zetmeel is wateroplosbaar. wanneer je pasta kookt, lost een deel van dit zetmeel op in het water. dat kun je zien, omdat het water wat wit wordt. Zo ook bij aardappels, rijst, enz.
Een deel van de koolhydraten gaat dus verloren in het kookvocht. Daarnaast neemt de spaghetti veel van het kookvocht op. Naar verhouding zit er in gekookte spaghetti dus een kleiner percentage koolhydraten, omdat een deel van het gewicht is aangevuld met water.