dik. hoe snel komt vet aan je lichaam. vanaf wanneer kan je zien dat je een bepaalde dag, dan wel dagen, teveel gegeten hebt?

als ik per dag mijn 2500 kcal overschreid dan zou ik aan moeten komen en dikker moeten worden, ervan uitgaande dat ik gemiddeld gezond ben. stel je eet elke dag 500 meer, wanneer zie je dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13K

Het beste antwoord

1kg vet is ongeveer 6000 kilocalorieën. Als je dus stelselmatig 500kcal te veel eet, dan ben je na ongeveer 12 dagen een kilo aangekomen. Er zit ook een maximum aan wat je per dag aan kan komen, als je vandaag een emmer frituurvet opdrinkt ben je morgen geen 10kg zwaarder. (wel ziek;) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat is niet te zeggen in het algemeen.

Dat hangt helemaal af van jouw metabolisme, stofwisseling.
Hoe jouw lichaam omgaat met die calorieën, dat is namelijk voor iedereen anders.

Waar die calorieën vandaan komen, van wat voor soort eten.
Hoe je calorieën verbrand worden, door wat voor soort leven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat gaat heel geleidelijk, en dat is nu ook net het misleidende er aan.
Hoe snel het precies gaat hangt af van hoe snel je eigen spijsvertering is en hoeveel lichaamsbeweging je hebt, affijn, van legio factoren.

Over het algemeen kun je wel zeggen dat wanneer je per dag maar een handjevol calorieën teveel eet (zeg : een koekje met nauwelijks 50 Kc) je na een jaar ongeveer 5 (zegge VIJF) kilo bent aangekomen.
Uiteindelijk gaat het dus best wel hard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoelang het duurt kan je nooit zeggen. Het ligt er net aan hoe je je energie gebruikt.
Stel dat je 2500 kcal. nodig hebt per dag omdat je veel energie verbruikt ( veel bewegen, kracht verbruiken, weinig rusten) dan zal het teveel aan brandstof wat je boven die benodigde 2500 kcal. toevoegt, zich opslaan in je lichaam als reserve. Indien je die reserves niet aanspreekt, dus door je weinig te bewegen bijv. zou dit vet zich gaan vermeerderen, als je elke dag meer zou eten dan jouw lichaam nodig heeft. Om de reserves weer weg te werken moet je dus elke dag meer bewegen/verbruiken dan de normale 2500 kcal. die je dagelijks verbruikt. Wil je dus dikker worden in relatief korte tijd, dan moet je dus meer of ongezonder eten en minder bewegen. Na een dag zal je dus nog niet zien dat je teveel gegeten hebt, maar na 1 week zal je het al aan je kleding merken omdat het al wat strakker is geworden.
amc
13 jaar geleden
ligt er ook aan want sommige mensen kunnen echt van alles eten zonder 1 gram aan te komen en sommige mensen met een slechte stofwisseling worden al dik als se brood zien staan want niet al het eten worden op geslagen als vet en sommige voedsel wel het gaat niet altijd hoeveel cali eet maar wat je eet en of je veel beweegt want met sommige voedsel stijgt gewoon te snel je suikerspiegel waar door je meer insuline aan maakt en insuline zorg voor vetopslag