Als je een pak melk koopt in de supermarkt, drink je dan de melk van één koe ?

Of van één melkveehouderij ? Of van hoeveel koeien kan er in theorie melk in één pak zitten ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

de gemiddelde melkveehouder heeft 55 koeien, een groot bedrijf zo'n 250. Elke melkveehouder verzamelt zijn melk in één tank. Als je je melk bij de boer zelf haalt, drink je dus een melk-mix van meestal zo'n 55 koeien.

Elke melkkoe geeft per dag zo'n 30-40 liter melk. Dat betekent per bedrijf gemiddeld 2000 liter melk per dag.
Alleen in de tank van een melkwagen past wel 20.000 liter, en zal dus tien boerderijen aandoen voor de tank vol is. Dan praat je dus over melk van 550 koeien in één tank.

De melk wordt meestal per tankwagen verwerkt, dus je kunt er van uit gaan dat aan één glas melk tussen de 500 en 600 verschillende koeien hebben bijgedragen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Het melk komt in 1 groot vat te zitten, het word letterlijk rechtstreeks vanaf de uiers naar het vat gepompt. dus je hebt tientallen soorten melk in 1 pak zitten.

Toegevoegd na 59 minuten:
Bij campina kun je wel zien bij welke boerderij het vandaan komt, dus word de melk gesorteerd per boerderij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, dit kan niet anders. Want de melk van alle koeien van een boerderij komt bij elkaar, en vervolgens bij alle andere boerderijen. De melk wordt per boerderij nog wel onderzocht op bijzonderheden, ziekteverwekkers.
rose
13 jaar geleden
Het laatste riekt naar verlakkerij. De melk wordt immers met een tankwagen opgehaald, het lijkt me sterk dat ze voor elke boerderij een tankwagen gebruikten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Campina gebruikt grote boerderijen voor het aanleveren van melk, er worden dus wel meerdere tankwagens voor 1 boerderij gebruikt, dus kan wel degelijk gezien worden bij welke boerderij het vandaan komt. tuurlijk zitten er ook kleintjes tussen, deze krijgen naar mijn weet ook geen code.
rose
13 jaar geleden
OK. Weer wat geleerd... ;-)
Van heel en heel veel koeien. In de melkveehouderij komt al het melk samen in tanks. Deze tanks worden leeggehaald door bijvoorbeeld een wagen van Friesche Vlag. Friesche Vlag rijdt naar de fabriek waar het in een nog grotere tanks komt te zitten. Hier zit dus melk in van verschillende melkveehouderijen. De pakken worden afgevuld, het is een mengsel van melk van duizenden koeien. Hoeveel precies? Dat weet ik echt niet. Misschien zou je Campina, Friesche Vlag, of Arla moeten bellen/mailen?

Biologische melk en gewone melk blijven natuurlijk gescheiden! Van de gewone volle melk wordt in de fabriek ook nog halfvol en mager gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, de koeien worden gemolken en alle melk verdwijnt in een tank, als de grote vrachtwagen met tank komt, die haalt op een dag van alle boeren ( in zijn ronde) de melk op en dan komt dus alleen melk al bij elkaar in. Alleen de melk van koeien die net hebben gekalverd die wordt apart gehouden. Je drinkt dus nooit melk van een koe, tenzij je de koe met de hand hebt gemolken...

Toegevoegd na 1 minuut:
Alleen melk moet alle melk zijn...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee het komt bij elkaar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaren terug als de koeien werden gemolken ging de melk in een melkbus .
En dan werd het s`morgens opgehaald .
Dan hadden de boeren ongeveer 8 melkbussen vol met melk aan de straat staan .
Tegenwoordig gaat de melk in een grote tank en wordt dan ook op de juiste temperatuur gehouden .
Als je nagaat dat elke koe ongeveer 8a10 liter geeft dan moet je niet denken dat elke liter gebruikt wordt voor de melk .
Een groot deel wordt ook gebruikt voor kaas .
Het kan zo zijn dat jij een gedeelte van een liter melk jij drinkt of een plakje kaas eet .
En ik een gedeelte .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
snap dat je het vraagt, maar ook weer niet. want als dat zo zou zijn, hoe zou dat dan gaan? zou elke melkveehouderij een klein silootje hebben voor elke koe? lijkt me zeer onwaarschijnlijk. alles gaat dus gewoon in 1 grote silo denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat het niet van één koe is snap ik (natuurlijk) ook wel, maar ik vroeg me af van hoeveel verschillende koeien het dan zou kunnen zijn. Tientallen, honderden, duizenden ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wisselend. Hangt er vanaf hoe groot het ophaalgebied voor de melk van deze fabriek is. Ga maar uit van honderden koeien.