Waarom draaien ze in de fabriek het deksel van een pot appelmoes zo muurvast?

Vooral het merk king's crown ( als ik hier merken mag noemen) daar heb je steeds een opener voor nodig . Hoe zit dat dan met ouderen die geen kracht meer in hun handen hebben om zo'n ding te openen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog nooit problemen gehad met potten. En zeer zeker niet van het merk dat jij noemt...

Antwoorden (6)

Het lijkt mij dat dat te maken heeft met het zo luchtdicht mogelijk bewaren van hetgeen in de pot zit, waardoor het langer houdbaar blijft.

Er staat immers niet voor niets vaak op de verpakking 'na openen beperkt houdbaar', omdat er dan lucht bijkomt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat doen ze om te zorgen dat de pot luchtdicht is afgesloten zodat de appelmoes goed blijft voor lange tijd.
Voor ouderen zijn er handige hulpjes, evenals voor mensen die om andere redenen minder kracht in hun handen hebben.

Het wil trouwens wel eens helpen om een keer flink tegen de onderkant van de pot te slaan, met je vlakke hand. Daarna draai je hem meestal zo open.

Toegevoegd op 03-06-2009 19:15:13
Wat ik trouwens ook wel eens doe is de achterkant van een lepel of vork onder de rand van de deksel steken en dan een beetje wrikken. Dan hoor je het vacuum opheffen (ploep) en draai je hem ook zo open.

Toegevoegd op 03-06-2009 19:15:19
Wat ik trouwens ook wel eens doe is de achterkant van een lepel of vork onder de rand van de deksel steken en dan een beetje wrikken. Dan hoor je het vacuum opheffen (ploep) en draai je hem ook zo open.

Toegevoegd op 03-06-2009 19:15:24
Wat ik trouwens ook wel eens doe is de achterkant van een lepel of vork onder de rand van de deksel steken en dan een beetje wrikken. Dan hoor je het vacuum opheffen (ploep) en draai je hem ook zo open.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vreemd, ineens 3 keer dezelfde tekst en 3 keer de afbeelding. Gelukkig kan ik die laatste verwijderen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat ik ook wel eens doe is gewoon een klein gaatje in het deksel maken, dat helpt ook meteen.
Dat verhoogt inderdaad de houdbaarheid.

Volgens mij gebeurd het niet door extra vast dichtdraaien. Maar wordt het veroorzaakt door het vacuüm.
Dat vacuüm ontstaat doordat de warme pot direct afgesloten wordt. Als de warme lucht afkoelt, ontstaat een vacuüm en wordt het deksel 'dichtgetrokken'.

Toegevoegd op 03-06-2009 19:31:01
Het vacuüm is gemakkelijk op te heffen, door met een blikopener het deksel op een punt iets op te lichten.
Gaatje in prikken met mesje zou natuurlijk ook kunnen.

Vroeger had je van die deksel-openers, maar die werken niet meer sinds de deksels schuin gemaakt zijn aan de zijkant :(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Er is in de verste verte geen vacuüm in een pot appelmoes.
AWM
14 jaar geleden
Maar dat van het afkoelen klopt als een bus, dan onderstaat er onderdruk. Dus +1.
Je moet de luchtdruk tillen de eerste keer, want die worden onder lage druk dichtgedraaid... Je kunt dat zelf checken door de dop weer zo hard je kan te sluiten en dan draai je die weer heel makkelijk open... De eerste keer moet je dus alle lucht die boven het potje staat optillen, vandaar dat het de eerste keer zo zwaar is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door afkoeling en de daarop volgende onderdruk wordt de deksel op de fles geperst; een stevige tik met iets zwaars al het heft van een mes tegen de rand van het deksel is meestal voldoende om de onderdruk op te heffen en dan kun je hem gemakkelijk open draaien.
De pot even onder de warme kraan kan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe dichter, hoe meer vacuüm. Deze zorgt ervoor dat de appelmoes langer houdbaar blijft.