Ondanks goede koeling (6 graden), gebeurt het toch dat sommige producten schimmel vertonen. Misschien toch stiekem teveel ontdooien. Thermostaat ?

Wegens verhuizing naar hier is van de aanwezige koelkast de leeftijd niet bekend. Toch misschien de oorzaak een defecte thermostaat ? Siemens KI25 R 03/02

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (2)

Schimmel heeft oa vocht nodig, en kan zich bij lage temperaturen nog steeds goed ontwikkelen. Je zou eens moeten kijken of er niet veel natte dingen in de koelkast zitten. En natuurlijk de koelkast goed schoon maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit kan aan meerdere dingen liggen.

Het kan inderdaad zijn dat de thermostaat te laat in de gaten heeft dat er weer moet worden gekoeld. Dan loopt de temperatuur tussendoor steeds te hoog op.

Het is ook mogelijk, dat de koelcapaciteit te laag is. Dan begint de koelkast wel op tijd weer met koelen, maar duurt het te lang voordat de temperatuur weer laag genoeg is - zeker nadat je de deur langere tijd open hebt gehad of nadat je er nieuwe dingen in hebt gezet. Als dit het geval is, merk je dat doordat de koelkast dan heel lang achtereen aan het koelen is.

Een andere mogelijkheid is dat ergens de isolatie niet meer goed is. Dan komt daar warmte naar binnen. Voedsel dat in de buurt van die plek staat, wordt dan nooit voldoende gekoeld.

Het is ook mogelijk dat jij of een huisgenoot regelmatig etenswaren in de koelkast zet die te warm zijn. Die worden dan weliswaar gekoeld, maar dat duurt natuurlijk even. In die tijd kunnen de warme etenswaren de reeds aanwezige spullen opwarmen.

Een laatste mogelijkheid is dat voedsel altijd zal bederven, ook in de koelkast. In de koelkast duurt het alleen stukken langer dan op kamertemperatuur. Maar wat je ook in de koelkast zet: na drie maanden zou het best eens beschimmeld kunnen zijn.

Toegevoegd na 1 minuut:

Als je een eenvoudige thermometer hebt, kun je die in de koelkast leggen. Daarna een week lang elke keer dat je toch de koelkast opendoet, even op de thermometer kijken. Dan krijg je een goede indruk van hoe de temperatuur eventueel varieert.

Lees tussendoor ook eens de temperatuur af zo'n 15 minuten nadat je een nieuwe lading spullen in de koelkast hebt gezet.
Cryofiel