Waarom wordt er meer accijns geheven op sigaretten dan op shag of zelfgemaakte sigaretten?

Ter informatie: shaggies kosten per stuk 10 cent, sigaretten per stuk 25 cent.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Factoren die een rol spelen: naast het verschil in aard en verschijningsvorm wordt er rekening gehouden met grenseffecten. Voor shag bestaan er momenteel al forse accijnsverschillen t.o.v. sommige buurlanden. Shag wordt lager belast. Bovendien zijn er geen aanwijzingen dat er sprake is van substitutie-effecten van sigaretten naar shag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

bij shag wordt de accijns per kilogram geheven bij sigaretten per stuk.
Het is onmogelijk om gelijke belasting te krijgen waarschijnlijk is aan het begin van het heffen een geschatte berekening gedaan om rechtsgelijkheid te krijgen maar is het in de loop der jaren verschoven naar een verhouding van 45% om 55% heffing.
Niet een zeer groot verschil het grootste verschil komt door de productie/verkoopprijs van de fabrikant.

citaat uit bijlage:

Per kg tabak wordt € 30,48 plus 14, 51% van de verkoopprijs geheven.
Op sigaretten wordt veel meer accijns geheven: 7,2 cent per sigaret plus 20% van de verkoopprijs.
Vermoedelijk om de nederlandse sigarenindustrie te beschermen is de heffing op sigaren veel lager: 5% van de verkoopprijs.