Levert een halogeen/convectie-oven een bijdrage aan 'gezonde' voeding, is dit niet schadelijk voor de gezondheid?

ik had er nog nooit van gehoord, overweeg zo'n apparaat aan te schaffen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.7K

Antwoorden (2)

Een convectie oven gebruikt alleen warme lucht om je voedsel te verwarmen. Een magnetron gebruikt straling.

Hete lucht zal je voedsel niet ongezond maken, maar straling zal je eten muteren en het carcinogeen maken.

Als je dus voorheen een magnetron gebruikte zal het gezonder zijn maar als je gewoon een grill of een pan of een gasoven gebruikte zal het geen verschil maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken de oven niet, dus ik weet niet of het verwarmen gebeurt middels halogeen EN middels convectie, of dat het verwarmen alleen gebeurt middels halogeen, en dat de convectie daar slechts een gevolg van is.

Laat ik eerst even uitgaan van de tweede mogelijkheid: dan zijn de halogeenlampen de enige verwarmingselementen.

Die halogeenlampen verwarmen dan de inhoud van de oven. Dat is hetzelfde principe als de "warme lamp" van vroeger, waar mensen met rug- of spierklachten regelmatig onder werden gezet. In dit geval is het een halogeenlamp die weliswaar ook licht geeft, maar waarbij het in dit geval voornamelijk om de geproduceerde warmte gaat.

Die warmte verwarmt het voedsel. Doordat er in de ovenruimte warmte ontstaat, gaat de lucht stromen - dat kan, afhankelijk van het model oven, worden versterkt met een ventilator. Die stroming is dan de convectie.

De tweede mogelijkheid is dat de halogeenlampen hun werk doen zoals ik hierboven beschreef, maar dat er daarnaast een "gewoon" verwarmingselement in de oven zit, dat - meestal met ventilator - voor extra verwarming zorgt.

In beide gevallen heb je ongeveer hetzelfde effect als bij een heteluchtoven. Hoe sterker het aandeel van de halogeenverwarming is, hoe meer je een soort "grill-effect" krijgt, dus dan krijg je wat sneller een krokant laagje.

Voor de gezondheid maakt het niet uit. In feite ben je je voedsel gewoon aan het verwarmen via de warmtestraling van de halogeenlampen, gecombineerd met de warmte van de bewegende lucht. Er is geen verschil met een gewone heteluchtoven waarbij je ook de grillelementen een beetje aanzet.
Cryofiel