dat scheelt stroomverbruik.
bovendien blijven naastgelegen producten dan netjes op temperatuur.
mits niet goed afgedekt, kan er ook veel vocht in je koelkast komen bij warme gerechten.

Toegevoegd na 57 seconden:
ik schreef koelkast, maar hetzelfde geldt voor een vriezer.
13 jaar geleden
Ik had dat rustig afkoelen nooit zo serieus gezien maar dat voorkomt waarschijnlijk te veel condens op je voedsel. Ik denk dat als je eten geheel afgedekt laat afkoelen er altijd een plens water opstaat.

Warm voedsel in je vriezer kost meer stroom maar geeft ook een risico voor je reeds bevroren voedsel dat er net naast staat, dat zou evt gedeeltelijk kunnen ontdooien (en daarna weer bevriezen dus als je het een tijd later pakt heb je dat niet door), en dat is niet gezond
amigo
13 jaar geleden
Aantal redenen:
- Energieverbruik. Koelen / vriezen kost zeven keer meer energie dan opwarmen.
- De warmte van je eten moet toch "ergens" heen in de vriezer en zal de omliggende producten opwarmen. Het schommelen van de temperatuur van levensmiddelen komt de kwaliteit niet ten goede.
- In het slechtste geval leg je hete eten naast een gevoelig product (gevoelig voor microbiele groei = bederf) en creer je voldoende warmte en tijd om de micro-organismen om te gaan groeien.