Wat is slechter voor de lijn, patatje speciaal met een berehap of een pizza Quattro Stagioni?

Heb zin om lekker slecht te doen maar dan ook weer niet TE... ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En? GEdaan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat ie mij de volgende keer ook even bellen... *lol*
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
06-...... Uhm, toch de slechtste keuze, maar heb patatje zonder genomen en thuis mayo light toegevoegd en n bamiblok. jij lekker etentje gehad?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
das beter dan n frietje!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeg hou eens op, ik krijg zin in een frikandel speciaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga dr voor Brabart! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou Loenie, dat rare gevoel in je maag na het visje is al weer helemaal over en out he

Antwoorden (6)

Patatje met berehap is slechter. Een pizza wordt bereid in de oven en dat is minder slecht dan eten bereid in frituurvet. Bovendien zitten er in het patatje meer verzadigde vetten. En wellicht zitten er op de quattro stagioni ook nog wat groenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
of je frituurt in zonnebloem olie, een stuk beter dan frituurvet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Jef666: Ik ken ovengerechten...
@Sterredag: zonnebloemolie heeft de naam gezond te zijn omdat linolzuur het bloedcholesterol verlaagt. Dat komt omdat dit vetzuur ontstekingsprocessen binnen de lichaamscellen veroorzaakt waardoor cholesterol aan het bloed onttrokken wordt. Dit ontstekingsproces is juist verantwoordelijk voor hart- en vaatziekten. Zeker als zonnebloemolie (en o.a. ook sojaolie) gehard wordt (en dat vet wordt nog heel veel gebruikt in cafetaria's) maak je van jezelf een cardiovasculaire tijdbom door het regelmatig te consumeren.
Ik weet haast wel zeker dat een patatje speciaal met een berenhap slechter is. Die is vetter en bevat meer suikers dan een (goed gemaakte) Quattro Stagioni. Op die laatste zit ook wat meer groente in de vorm van artisjokken, tomaat, champignons en olijven, hoewel ook weer niet zoveel meer dan de uienringen in de berenhap. Op de keper beschouwd zijn beide gerechten natuurlijk junkfood maar dat wist je zelf eigen lijk ook al. :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaaaa, dat weet ik maar soms is het zo lekker om een keer onverantwoord te doen! ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eten is emotie. Doe ik dus ook, zo af en toe. Het is natuurlijk de kunst om niet over-emotioneel te worden. ;-)
Calorieen in een patatje speciaal : ca. 550
Een berehap : 252
Samen goed voor een dikke 750 Kc.
De genoemde pizza : 225 per 100 gram, een gemiddelde pizza weegt 300 gram, dus een goeie 700 Kc.

Variaties daargelaten (hoeveelheid, mate van vet, manier van bakken etc' is het dus lood om oud ijzer. Gooi je echter nog satehsaus over de berehap, dan zijn dat weer
300 Kc, en kun je beter voor de pizza gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pizza 100 gram Kcal 224 eiwit 7.7 koolh. 23.5 vet 11
Kaas 100 gram Kcal 350 eiwit 25 koolh. 2 vet 25

Berenhap 100 gram Kcal 252 eiwit 9.7 koolh. 9.4 vet 19.5
Patat 100 gram Kcal 456 eiwit 40 koolh. 38 vet 16

Aangezien de kaas in verhouding met de pizza geen honderden grammen zal zijn.

Gok ik dat de Pizza net iets beter is als je kijkt naar de callorieen.

Per 100 gram van alles wint de pizza het ook.

De vraag is dan nog eigenlijk hoeveel van wat ga je dan eten.
13 jaar geleden
Patatje speciaal met berenhap is veel slechter omdat dat bol staat van de verzadigde vetten, loze koolhydraten en suikers.
Pizza is met name ongezond vanwege de kaas die erop zit, maar bij een goede pizzeria gebruiken ze dat met mate - en pizzadeeg wordt gemaakt met olijfolie en gebakken in de oven.
Calorische waarde zegt wel iets over de mate van gezondheid, maar er zijn veel meer dingen om naar te kijken. Een schaaltje studentenhaver bevat meer calorieën dan een stuk slagroomtaart, maar is echt een stuk gezonder!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgezien van de calorieen en soorten vet meen ik dat een patatje met makkelijker te verteren is dan een pizza