Waar komt de plotselinge behoefte in een 'vreemd' gerecht vandaan?

Ik krijg opeens enorme trek in rijstepap!! Het rare is dat ik dat vroeger thuis wel eens kreeg en ik vond het heel vies. Nu heb ik daar plotseling heel erg behoefte aan.

Waar komt dat gevoel opeens vandaan?

En nee, ik ben niet zwanger!

Toegevoegd na 23 uur:
Ik heb vandaag een bakje rijstepap gegeten en was meteen genezen. De eerste twee happen waren best ok, maar daarna vond ik het weer net zo vies als vroeger.

Mijn hersenen hebben mij voor de gek gehouden denk ik. ;)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Haha, goed dat je dat laatste erbij zet, want dat scheelt een heleboel reacties....

Ik denk dat het iets is uit je onderbewustzijn. Een recept dat je onlangs hebt gelezen, een etiket of een verpakking dat je terugbrengt in de tijd, een herinnering die plots daar is, een geur die je opsnuift en doet denken aan toen..

Iets moet die behoefte opgewekt hebben. Grappig is wel dat je het vroeger niet lustte. Maar de rijstepapjes die vroeger handmatig werden gekookt zijn nu mogelijk iets anders van smaak.

Ik zou zeggen: op naar de avondwinkel en de rijstepap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is het misschien wel dat je je tijdens het eten koken herinnert dat je met je moeder vroeger ook samen bij dat fornuis stond om gezellig samen te koken. Of je zat erbij en keek toe. Of dat je denkt hè, dat deed mijn moeder ook zo vroeger.
Vast zoiets. En...doe een keer gek en koop zo'n pot. Echt wel lekker :)!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op kamertemperatuur eten. Als je dat niet lekker vindt, al roerend heel langzaam een beetje lauw maken en dan basterd suiker en kaneel toevoegen. Nostalgisch lekker (vind ik...)!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
plusje voor de geur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de pap zit geen velletje hoor. Dat is een compacte brij. Nee, velletjes op de melk moeten we niet hebben...

Andere antwoorden (5)

onbewust misschien toch heimwee naar vroeger, de herinnering aan rijstepap, wil je even terug naar die tijd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vond vroeger witlof vies als het op mijn bord dreef vond ik het net snot...
nu eet ik wel witlof zelfs met een papje, ik ben het gaan eten omdat ik het me deed denken aan die tijd...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat slaat nergens op -.-''
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vind jij....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger thuis aten we soms bepaalde dingen die ik echt háátte - en die maak ik nu soms zelf, uit een soort sentiment ;p
Topper is een griezelige macaroni: uien bakken, h-o-h gehakt erbij (zie dat vet drijven...), blikkie tomatenpuree erdoor en dat door de macaroni. Die werd dan vet en oranje, en ik had al een hekel aan uien, ik werd altijd misselijk van dit gerecht. En toch maak ik het nu heel soms zelf, echt uit een soort nostalgie ;-)
Volgens mij wordt die behoefte ook aangevoerd door een (onbewuste) associatie met het verleden; helaas willen die zaken niet altijd zo lekker smaken als je je had voorgesteld en word je door je geheugen soms besodemieterd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Missschien wordt het getriggerd door de nostalgische, wat melancholische sfeer in de dagen voor kerst.
rose
13 jaar geleden
Ik denk dat je iets rook dat je aan vroeger deed denken, en dat je toen de associatie kreeg met rijstepap
geur zit in het oudste gedeelte van de hersenen, werkt dus zonder erbij na te moeten denken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eerste wat in me opkomt zijn toch hormonen. Daar hoef je niet zwanger voor te zijn maar ik heb geen idee waar die behoefte dan wel door veroorzaakt wordt. Ik ben ook helemaal niet zo van de zoete toetjes maar zo af en toe, nou ja, regelmatig, krijg ik iets aangeboden waar ik absoluut geen 'nee' tegen mag zeggen, want onbeleefd. Laatst nog kleefrijst gekookt in kokosmelk gegeten. Cambodjaans. Beetje zoet maar ik vond het best lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien moet je dan toch iets proberen met rice crispies en chocola of iets van die strekking. Of morgen opstaan en tot inkeer gekomen zijn. :-)