Officieel is het een uur. Dan zijn de kolen allemaal goed aangegloeid en op temperatuur, en kun je in een vlot tempo doorbarbecueen (mits je natuurlijk voldoende kolen hebt opgelegd, anders is het snel uit met de pret).

Wij hHollanders zijn gewend nogal snel en zunig te barbecueen, dus gebruiken we vaak te weinig kolen, steken deze met veel geweld (extra brandstof) aan en beginnen zodra de aansteekvloeistof verbrand is al vlees op te leggen.

Het ding is echter dan nog lang niet warm genoeg, waardoor je een eeuwigheid moet wachten tot de eerste lapjes vlees gaar zijn. Tegen de tijd dat iedereen zich heeft volgeladen met salades en stokbrood, zijn de kolen op temperatuur en wordt het vlees eigenlijkhet lekkerst. Maar dat is dan voor de koude hap de volgende dag.....
Doodzonde.

Iedereen kent denk ik wel het verschijnsel dat als je eigenlijk al klaar bent, het kreng het net goed begint te doen. Maar dat heeft dus alles met het aansteekmoment te maken. Ik weet niet hoe snel die meneer drinkt, maar twee, drie biertjes lijkt me inderdaad een redelijke indicatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Voordat je wilt gaan eten, ruim daarvoor...

Misschien dat ik je vraag niet goed begrijp hoor...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen een halfuur. Ik gebruik de echt luie methode. Kolen of briketten in het bakje. Echt een volledige liter spiritus erop en de fik erin. Halfuurtje brandt dat wel en je barbecue is gewoon klaar voor actie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik steek de bbq meestal 15 tot 20 minuten van te voren aan.

En zeker niet met een liter spiritus. Tenzij je een paddenstoelwolk mooi vindt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Cees;

Volgens mijn broer (king of BBQ) moet je de boel na het aansteken twee á drie biertjes de tijd geven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2 a3 biertjes ??nee nee mintens 4a7 ! vuurtje moet wel goed brande natuurlijk !