Is het zinvol dat ik mijn fruit was?

Aardbeien, tomaten, radijsjes, rode bessen, druiven, appels - ik was het meestal voor ik het eet. Appels boen ik echt (met de hand, dat wel), tomaten en radijsjes boen ik een beetje, de rest houd ik een halve minuut onder stromend water.

Is dat nu zinvol?

(Als er zichtbaar iets op zit, zoals aarde, natuurlijk wel - mijn vraag is bedoeld voor fruit dat op het oog schoon is.)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Het is wel goed om je groenten en fruit te wassen, je weet nooit wie ze allemaal al in de handen hebben gehad....
Aan de andere kant heeft het wassen van groenten en fruit weinig effect, het helpt maar heel
beperkt om residuen te verwijderen. De meeste zitten door het product verspreid. Het is wel verstandig om zo veel mogelijk Nederlandse producten te kopen deze bevatten minder resten bestrijdingsmiddelen dan de buitenlandse producten....
volgens een TV programma (Kassa? Keuringsdienst van Waarden?) lijken producten van Lidl en Aldi het schoonste te zijn wat betreft resten van bestrijdingsmiddelen...

Groente en fruit eten is gezond. Tenminste, als er niet te veel gifresten op zitten. Omdat je die niet ziet, heeft een drietal organisaties kortgeleden een groente- en fruitwijzer gemaakt. Daarmee kunnen consumenten zien welke soorten het minst vervuild zijn en welke supermarkten de gezondste groenten en fruit verkopen.

het hele artikel is hier te lezen...

http://www.refdag.nl/artikel/1329461/Kiwi+mango+en+pruim+schoon+fruit.html

http://www.weetwatjeeet.nl/gifmeter/

Bij de samenstelling van de gifmeter hebben de instellingen gebruikgemaakt van testgegevens van de Voedsel en Waren Autoriteit. Uit een analyse van die gegevens blijkt dat 4,8 procent van het Nederlandse groente en fruit in 2005 meer gif bevatte dan wettelijk is toegestaan. Voor producten uit de rest van Europa was dat 14 procent.

De schoonste soorten fruit zijn kiwi, mango en pruim. De meest vervuilde zijn mandarijn, druif en appel. Bij groente is de schone top drie: champignons, witte kool en rode biet. Soorten met de meeste gifresten zijn paprika, aubergine en sla. De slechte scores worden overigens vaak veroorzaakt door soorten die uit het buitenland komen. Albert Heijn en Plus verkopen het minst vaak vervuilde producten, Super De Boer en C1000 het vaakst.

Groente en fruit wassen voor consumptie helpt niet zo veel om het gif weg te krijgen, aldus De Rijk. „De resten zitten vaak door het hele product.”
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Ja, veel fruit wordt bespoten met chemische stoffen om vogel, slakken en dergelijke weg te houden.

Op kleine schaal is dit erg schadelijk voor mensen. Maar als je nooit je groenten en fruit zou wassen, zou dit wel eens je kop kunnen kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan zou ik zo langzamerhand een chemische vuilnisbelt moeten zijn...
Uit onderzoek is gebleken dat het weinig effect heeft op het schoon zijn van fruit. Schillen is veel effectiever.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is zinvol. Er zijn altijd residuen van insecticiden e.d. Die wil je liever niet binnenkrijgen toch? En wie heeft het allemaal al in handen gehad.. Het is waarschijnlijk nog beter om warm water te gebruiken.

Mensen die allergisch reageren op aardbeien hebben minder last als ze ze met warm of heet water wassen. Niet onder stromend water, ik laat mijn aardbeien gewoon even in heet water dobberen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna alle fruit en groente - allergieën zijn afwezig of maar heel matig als het verhit wordt. De allergieveroorzakende eiwitten veranderen dan van structuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's waar. Maar bij aardbeien gaat het om het "verweken" of "afweken" van de haartjes die de allergische reactie opwekken. Voor appels geldt wel dat je ze echt moet koken. Ik ben allergisch voor appels, maar niet voor appeltaart of appelmoes.
Ja, de meeste bacteriën worden van alles na zo'n 20 seconden wel weg gespoeld.
Alles lukt toch niet, maar het scheelt zeer zeker.
Ook even je handjes wassen, maar dat spreekt voor zich.

Toegevoegd op 29-05-2009 14:38:02
Het idee dat het veel frisser is, doet ook wel wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik was zelf al mijn groenten en fruit, je weet nooit wie ze allemaal al in de handen hebben gehad. Groente en fruit wassen voor consumptie helpt niet zo veel om het gif weg te krijgen. De resten zitten vaak door het hele product.

De meest schone soorten fruit zijn kiwi, mango en pruim. De meest vervuilde zijn mandarijn, druif en appel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 het gif zit inderdaad vaak door het hele product en je weet maar nooit wie jouw aardbeitjes geplukt heeft en waar diegene daarvoor met zijn handen is geweest.
Afgezien van stof en dergelijke is het niet erg zinvol. De bestrijdingsmiddelen zijn er namelijk op gemaakt om er niet bij de eerste regenbui afgespoeld te worden.

Vanwege zichtbare ongerechtigdheden doe ik het zelf ook wel. Het is gewoon minder lekker om een stoffige druif in je mond te stoppen. En die bestrijdingsmiddelen: ik hoop er altijd maar op dat die voldoen aan de richtlijnen voor hoeveel gif er op fruit mag zitten, en ik hoop maar dat die richtlijnen zelf voldoen voor mijn gezondheid. Tot dusver ben ik in ieder geval gezond, waarschijnlijk een stuk gezonder dan zonder het eten van fruit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bezweer je: bij veel cherry-tomaatjes: nadat je ze hebt afgespoeld, ruik je 't gif niet meer.
Bij C1000 en Lidl kon je 't gif gewoon ruiken.
Dus misschien bespuiten ze ze NAdat ze geoogst zijn. Daar heeft een regenbui natuurlijk geen grip meer op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bestrijdingsmiddelen worden gespoten terwijl het nog aan de plant zit, zo voorkomen ze een aangevreten en daardoor onverkoopbare oogst. Wel zou het best kunnen dat er na de oogst nog iets anders opgespoten wordt, bijvoorbeeld voor een glanslaagje waardoor het er onder de lampen van de groentenafdeling extra smakelijk uitziet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het proefde als een reagent. Een glansmiddel zou dat toch niet mogen zijn, lijkt me...
Groente en fruit wassen voor consumptie helpt niet zo veel om het gif weg te krijgen, aldus De Rijk. „De resten zitten vaak door het hele product.”
Om die reden hoef je het dus niet te wassen. Schillen helpt ook niet.
Goed wassen is wel verstandig, want op groente en fruit kunnen bacteriën, parasieten en virussen voorkomen.

Overigens is er op op weetwatjeeet.nl. een groente- en fruitwijzer te dowmloaden waarop je kunt zien welke fruitsoorten en groenten je het beste kunt eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"„De resten zitten vaak door het hele product.”
Misschien vaak wel, maar ik kan me goed voorstellen dat 't soms toch vnl. alleen maar aan de buitenkant zit. Of dat de giffen op de buitenkant toch een substantiëler deel van de hoeveelheid gif bevat dan je op basis van 'oppervlak' zou mogen verwachten. Zoals bij cherry-tomaatjes. Na 't wassen proef en ruik je 't gif niet meer. Daarvoor wel. Ik heb 't idee dat dat de laatste maanden trouwens beter is geworden. Misschien heeft de voedsel- en waren autoriteit stiekum toch actie gepleegd, na mijn opmerking over cherry-tomaatjes in de supermarkten - ondanks dat ze zeiden dat ze bij een test niks konden vinden.
Het is altijd handig en wel zo fris om het onder de kraan goed schoon te spoelen, je weet nooit door hoeveel handen het is gegaan. Maar de gifresten krijg je er niet mee weg. Wat dat betreft is het misschien een oplossing om biologisch fruit te kopen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach het zal geen kwaad kunnen. Maar voor zover ik weet wordt fruit ook altijd al gewassen voordat het in de winkels ligt.

Ikzelf doe het nooit. Ik denk dat ik in de loop der tijd wel redelijk resistent geworden ben voor de schadelijke stoffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar beter is om het met warm water te doen, maar niet tussen de 40 en 60 graden; de meeste soorten bacteriën vinden dit de fijnste temperatuur.
De meeste bestrijdingsmiddelen zijn vetten (scheikundig gezien), en met koud water blijven deze dus gewoon lekker zitten.
Schillen is ook een optie, maar in veel soorten fruit zitten er veel vitaminen in de schil.
Wat water voor de handen die eraan hebben gezeten is ook wel handig, hoewel ik vaak oude mensen in de supermarkt zien die met hun lange nagels in het fruit gaan knijpen. Gatverdamme! Dus kijk altijd ook even of er geen nagelafdrukjes in zitten ;)

Wat erg handig is, is deze site: http://www.weetwatjeeet.nl/gifmeter/?presets=more hier kan je vanalles vinden over gif op groente/fruit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja is zinvol.

laat maar eens een bak water vol lopen en leg je fruit er maar eens in. op een gegeven moment komt er een waas boven drijven dat wel wat van olie weg heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat klopt, ik weet dat bijvoorbeeld dat paprika's met een lapje olie ingewreven worden om mooier te glanzen,dus zal ook met ander glad fruit wel gebeuren.
Zinvol ja, je weet nooit wie het aangeraakt heeft en of het wel of niet bespoten is. Ik was ook al mijn fruit voordat ik het opeet, vind sowieso druiven echt een viese smaak hebben als ik ze niet gewassen heb. Dat getuigt wel dat het zinvol is. :)
Ook als er bijvoorbeeld een vlieg op heeft gezeten is je fruit al bevuild doordat een vlieg een stofje achterlaat zodra die zijn 'mond' ergens op zet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij cherrytomaatjes (en trostomaatjes) waar je 't gif op kunt ruiken en proeven in elk geval wel. Tot voor 'kort' was dat heel vaak 't geval. Ik moet zeggen dat ik dat de laatste maanden minder of niet meer merk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeker! anders zitten er allemaal chemische stoffen op die de vruchten beschermen tegen beesten enzo.. Doen boeren altijd.. Daarom hoef je biologisch fruit ook eigenlijk niet te wassen, want dat wordt vrijwel nooit bespoten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was ze maar, hoewel het maar gedeeltelijk effect heeft. Er zijn bestrijdingsmiddelen die dwars door de schil heen komen en dus in de vrucht zit. Geen fruit eten is natuurlijk ook geen gezonde optie.
Wordt/Blijf maar goed bewust van dit onderwerp. Llink stelt hierover ook goede kritische vragen in programma's. Volgens mij kan het altijd beter en heb ik tegelijkertijd respect voor boeren.