zijn teveel uien schadelijk?

Ik ben dol op uien, regelmtig eet ik 3 of 4 uien door mijn avondeten... Dit kan toch geen kwaad? en dan bedoel ik niet de stoelgang, daar heb ik gelukkig geen last van...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
23.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ben ook dol op uien, bij veel gerechten gaat er bij ons wel een uitje doorheen. Lekker hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alleen de geur al bij het bakken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mmmmm!

Antwoorden (10)

Nee, uien zijn heel gezond. Uien bevatten weinig vet en veel vezels, dus dat is natuurlijk al erg goed. Maar uien bevatten ook veel vitaminen en mineralen zoals vitamine B1, B2, B6, B11, B12 en C, daarnaast ook calcium, fosfor, magnesium, ijzer en zink.

Ui is ook erg goed voor de hart- en bloedvaten, het bevat het stofje quercetin, deze antioxidant is erg goed om je te beschermen tegen ziektes.

Daarnaast zijn er vele artikelen te vinden over Ui en waar het goed voor is, een kleine zoektocht levert op dat ui goed is voor de haargroei, verbeteren je ogen en gehoor, stimuleren klieren, helpen bij de stofwisseling (vooral door de vezels), verdrijven van vermoeidheid en beter nadenken.

Dus blijf lekker uien eten!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3 à 4 uien...dit moet best gezond zijn
fremar
13 jaar geleden
Té veel van iets is nooit goed.
Maar 3 of 4 uien door je avondeten, daar is niets mis mee ;) Zoals in eerdere antwoorden al uitgelegd, uien zijn gezond!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
_Teveel_ uien zijn vast wel schadelijk, maar ik denk dat je met 3 of 4 uien nog niet aan dat teveel zit.
Hooguit heeft je omgeving er wat last van ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als toevoeging prima, doe er ook knoflook bij, dat is nog beter. Bedenk wel dat uien net zoals bloembollen en knolgewassen en wortels veel (reserve)voedsel bevatten, dus je wordt er niet slanker van,
Vergeet daarom niet ook groene groenten (bladgroenten) te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan wel voor overmatige gasvorming in de darmen zorgen, maar als je daar geen last van hebt, is het alleen maar gezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
best wel veel, m.i. kan het geen kwaad en het is gezond.
je hebt geen last van winderigheid begrijp ik.
schadelijk, nee. varieer wel indien mogelijk
al weet ik dat uien én goedkoop, lekker en gezond zijn
variatie bepaalt het ook hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, kwaad kan het zeker niet. Uien zijn gezond. Ze hebben één nadeel: je gaat ervan uit je mond ruiken en je moet er scheten van laten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uien zijn lekker en gezond. Nooit gehoord dat je er teveel van kunt eten. Ik heb mensen gekend die er dagelijks veel van nuttigden. De vrouw is nu begin 90 , de man is 95 geworden... !
Veel gezonde effecten zijn al genoemd. Wat ik nog niet gelezen heb, is dat ze ook gunstig werken op de vaatwanden. Versterken, versoepelen en verschonen.
In hoeverre zal ook wel weer met de hoeveelheid te maken hebben.
Voorzover ik weet is het enige nadeel van royale consumptie, een opgezet gevoel en winderigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eet ze niet als je die dag of de dag erna naar de tandarts moet of niet bij een wc in de buurt kunt komen. Voor de rest een goedkope, zeer gezonde en lekkere hap!