Het Voedingscentrum geeft aan dat je niet teveel cholesterolrijke voedingsmiddelen moet gebruiken, omdat cholesterol een risicofactor is voor hart- en vaatziekten, en dat 3 eieren per week past in een gevarieerde voeding.

De Gezondheidsraad (die de richtlijnen voor Nederland opstelt) geeft het advies om het gebruik van cholesterolrijke producten, waaronder ook ei, te beperken, omdat ze de verhouding totaal-/HDL-serumcholesterol te verhogen.

Niet teveel eieren eten, is dus waarschijnlijk het verstandigst.

Waarom ik 'waarschijnlijk' zeg en niet 'zeker':
Dit soort aanbevelingen gelden natuurlijk voor een zo groot mogelijke groep, dus zijn zo eenvoudig mogelijk en houden dus weinig rekening met het verschil tussen individuen.
Daarnaast moet je de meeste aanbevelingen in perspectief zien. De rest van je voedingspatroon heeft daar vaak veel invloed op. Als je voor de rest veel producten gebruikt die óók dat effect hebben op je cholesterol, is het dus zeker verstandig om de adviezen op te volgen. Als je verder geen producten gebruikt die datzelfde effect hebben op je cholesterol, en/of veel producten gebruikt die een tegenovergesteld effect hebben op je cholesterol, kan je misschien meer eieren gebruiken, voor het een risicofactor wordt.

Daarnaast is een risicofactor voor wélke aandoening dan ook, bij iemand die al een verhoogde kans heeft door andere omstandigheden (bijvoorbeeld erfelijkheid) een groter probleem dan voor iemand die voor de rest een lagere kans heeft.

Maar goed, als je niet weet of er voor jouw gezondheid 'verzachtende omstandigheden' gelden, zou ik maar uitgaan van de algemene aanbevelingen, en het gebruik van ei beperken tot 3 per week.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja, er zitten veel gezonde voedingsstoffen in, maar als te veel is niet gezond, denk daarbij aan meer dan 3 per dag (21 per week) voor de rest kan het niet zoveel kwaad
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is nauwelijks een volwaardiger eiwitproduct te vinden dan eieren. In tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt is een ei niet slecht voor je cholesterol. Eieren verlagen zelfs je cholesterol door de lecithine.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het komt erop aan de totale dagvoeding in het oog te houden. Een gezonde dagvoeding bevat weinig vet en vetrijke producten, is rijk aan groenten, fruit, volkorengraanproducten en geeft de voorkeur aan magere vlees- en zuivelproducten en vis. Voor wie gezond is en gezond eet kan ook af en toe een ei in plaats van een stukje vlees of vis bijdragen tot een gezonde en gevarieerde voeding.
fremar
13 jaar geleden
Het geel is niet zo goed voor je als je er echt veel van eet. Is namelijk rijk aan cholesterol. Het wit kun je zonder problemen onbeperkt eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Da's al lang en breed achterhaald, hoor. Cholesterol in je voeding heeft nauwelijks tot geen invloed op je bloedcholesterol. Eieren verlagen het zelfs.
breek de dag..tik een eitje...
een ei is goed en gezond, maar overal waar "te" voor staat is niet goed...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
behalve tevreden he;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;-))
ei is gezond,maar voor alles geldt,met mate.
elke dag 1/2 eieren is teveel,teveel cholesterol vooral.
ikzelf ben opgegroeid met een ei als ontbijt,elke dag,wel 50jaar lang.vanwege het hoge cholesterolgehalte in het ei, en in mij,ben ik daarmee gestopt.