Waarom liggen ham-kaas croissants niet in de koeling?

Er zit vlees in, dus lijkt het me dat dat koel bewaard moet worden. Maar bij de meeste bakkers en broodjeszaken liggen ze in een ongekoelde vitrine of op de toonbank.
Mag dat, qua warenwet o.i.d.?

Het vlees is natuurlijk wel verhit geweest, maar dan nog...

bamibal
13 jaar geleden
13.4K
amigo
13 jaar geleden
ik vind dit een hele goede vraag want op een warme dag smeer ik ook niet in de ochtend een boterham met ham om die om 15 uur in de middag nog eens uit mijn broodtrommel te halen, die stinkt dan echt!!!
ben benieuwd of iemand het weet

Het beste antwoord

Slechts een beperkt aantal bederfelijke producten mag gedurende meer dan twee uur
ongekoeld worden gepresenteerd voor de consument deze mee naar huis neemt.
Het gaat altijd om:
• producten waarvan koeling met het oog op de smaak ongewenst is; of
• producten die vlak voor de ongekoelde bewaar- of vervoerperiode een
intensieve hittebehandeling hebben ondergaan.
Er zijn zes categorieën van producten die gedurende maximaal 8 of 12 uur ongekoeld
gepresenteerd mogen worden, wanneer wordt voldaan aan de voorwaarden:
1. (droge) broodsnacks (bijvoorbeeld ham/kaascroissant, kaas-uienstokbrood,
kaascroissant, hawaïbol, kaasbol);
2. korst- of boterdeegproducten met meegebakken bederfelijke vruchtenvulling
en/of meegebakken banketbakkersroom zoals bederfelijk vruchtengebak,
kruimelroomvlaai en koffiebroodjes;
3. producten met droge vleesvulling zoals saucijzenbroodjes, worstenbroodjes,
frikandelbroodjes, gehaktbroodjes;
4. producten met ragoutachtige vulling zoals ragoutbroodjes, satébroodjes, kipkerriebroodjes,
kaasragoutbroodjes;
5. rijstevlaai (maximaal 8 uur presenteren);
6. ingekochte diepvriessnacks die alleen worden afgebakken zoals afbakpizza’s
(ontdooien volgens voorschrift en tot aan moment van afbakken gekoeld
bewaren!). Maximaal 8 uur presenteren.
Bederfelijke producten die niet tot één van deze zes categorieën horen, horen in de
koeling te staan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het gaat hier om een versproduct, om te beginnen hoort het croissantje zelf niet in de koeling thuis.

En verder is de houdbaarheidsdatum dus ook heel kort en niet zoals bij verpakte verse dingen een hele week of zelfs langer.

Dat het ongekoeld in de vitrine ligt maakt dus verder echt niks uit, want of je het nou koopt en in je lunchtrommel doet en pas 's avonds opeet, of het ligt de eerste paar uur bij de bakker, dat maakt echt niks uit voor het vlees.
13 jaar geleden
dit zijn dag producten, volgens de karel. dan moeten die niet in de koeling liggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leg maar eens een ham-kaas croissant inde koelkast en eet hem 4 uur later op,niet te eten het deeg wordt helemaal zacht en sponsig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Ik leg een ham-kaas croissant altijd eerst een paar minuten in de oven. Smaakt als vers!