In hoeverre geldt een houdbaarheidsdatum op een product?

Ik heb vaak verhalen gehoord dat de THT op een product alleen maar dient om de consument een nieuw product te laten aanschaffen.
Is dit argument te onderbouwen, of is de datum op de verpakking echt ingesteld voor het behouden van de kwaliteit?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

De THT datum is de datum waarbij de fabrikant kan garanderen dat het product veilig is om te consumeren. hierna kun je veel producten natuurlijk nog gewoon gebruiken.. gewoon van te voren even ruiken of het nog goed is,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

natuurlijk staat die datum er niet voor niets op
het is natuurlijk ook om de fabrikant in te dekken voor als er iets gebeurd

ik ben wel van mening dat je sommige producten nog best kunt gebruiken na de tht datum

alleen zuivelproducten daar let ik wel heel erg goed op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker weten.+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Dat is niet zo, en het is juist andersom. Voedselproducenten proberen houdbaarheid-datums zo ruim mogelijk te krijgen. Melk-producenten zijn er b.v. in geslaagd de afgelopen jaren de houdbaarheid van melk fors te verruimen. Uit concurrentieoverwegingen proberen natuurlijk alle melkproducenten dat te doen.
Lange houdbaarheidsdatum betekent gemak voor de consument, en daarmee maak je je spullen aantrekkelijk.

Wel is het zo, dat er een marge is ingebouwd. Een pak melk houdbaar tot maandag, zal op dinsdag best nog te gebruiken zijn. Die marge is nodig, omdat producenten niet precies weten hoe er met de spullen wordt omgegaan. Als je een half uur moet rijden om je boodschappen te doen, en je pakken melk liggen 's zomers een half uur in een warme auto, dan kan dat zomaar betekenen dat die melk 1 of 2 dagen eerder bedorven is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt daarin zelfs verschil.
Ten minste houdbaar tot : d.d
en uiterste gebruiksdatum.
Dan staat er meestal, te gebruiken voor: d.d.

Het bovenstaande zegt, dat het minimaal gebruikbaar is tot die datum, maar kan eventueel heel goed nog bruikbaar zijn na die datum.

het onderstaande geeft exact aan, dat na die datum je het produkt niet meer kan gebruiken.

Ligt uiteraard aan jezelf, of je dat advies accepteert.

Toegevoegd na 44 seconden:
gebruikbaar = bruikbaar

Toegevoegd na 2 minuten:
uiterste gebruiksdatum word ook wel omschreven als uiterste houdbaarheidsdatum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige producten bederven niet direct maar de producent vindt dan dat de kwaliteit achteruit gaat.

Dit kan zijn dat de smaak veranderd, de kleur of dat een product droger wordt, de consistentie veranderd of dat bij vloeistoffen bezinksel optreed. Afhankelijk van de toepassing kan je die dan toch nog gebruiken of niet.
Denk hierbij maar eens aan poederproducten.

Bij producten als bijvoorbeeld melk bederft het gewoon na een bepaalde periode.
13 jaar geleden
bij sommige producten kan het geen kwaad om het na de THT nog te gebruiken maar bij zuivel en vleeswaren is het wel zo dat je het na de THT beter niet meer kunt gebruiken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het ook erg fijn voor produkten die onbeperkt houdbaar lijken. als we bij mijn moeder weer eens helpen om een voorraadkast "uit te spitten" is het enige valide argument: dit is houdbaar tot 2000, dit MOET nu weg!. Ook helpt het kiezen welke de oudste is als je meerdere exemplaren hebt staan. Maar spullen die jaren houdbaar zijn kunnen best een paar maanden over de datum
amigo
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
oh ja, dat ken ik. Ik heb laatst ook weer een keukenkastje uitgemest. Achterin vond ik een potje kruiden houdbaar tot 1998! 1 dikke klont geworden :P
amigo
13 jaar geleden
erg hé, vooral als je zeker weet dat je het een paar jaar daarvoor nog had gedaan.