Kan je ziek worden van de bruine plekken in de banaan ?

Het beurs worden van de banaan ? Wat is dit ? Zijn het bacteriën die de bruine kleur/plek veroorzaken of wat het is ? En kan je er ziek van worden ?

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik bedoel niet de plekken op de schil. Maar echt op de banaan zelf. de vrucht zeg maar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
28K

Het beste antwoord

Dit is enzymatische bruinkleuring. En dat komt door het enzym polyfenoloxidase. En zuurstof katalyseert (versnelt deze reactie) hierdoor worden bepaalde stoffen in de banaan weer omgezet in andere stoffen, die de bruine kleur aangeven.

kortom: De suikers oxideren en dat geeft de bruine kleur.

Toegevoegd na 2 minuten:
dus, die bruine plekken zijn geen bacterien, je zult er dus niet ziek van worden.
Als de banaan helemaal bruin is zal ik hem voor de zekerheid toch maar laten liggen, maar als die een paar bruine plekken heeft dan is daar niets gevaarlijks aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Bruine plekken kan schimmel zijn, inderdaad.
Maar als het bijna nog niet mogelijk is dat die rot is zijn het meestal butsen. Dat zijn stoot plekken. Bekijk een appel maar eens na een uur als je die op de grond hebt laten vallen.
Ziek worden is per persoon afwisselend natuurlijk. Het hang van iemand afweersysteem af. Maar normaal gesproken wordt je niet direct ziek van die bruine plekken. Het is wel zo dat hoe langer je wacht met opeten het inderdaad wel slecht voor je kan zijn, aangezien er dan meer schimmels op komen. Maar is het nog niet donker bruin, dan kan het geen kwaad. Anders bestaat de kans op ziek worden, maar de kans is niet groot!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bruine blekken op de banaan komt door het ergens tegen aan gestoten hebben net als bij de mens een blauwe plek
alleen bij ons gaat het weer weg.
als je en banaan lang laat leggen dan komen er eerst bruine stippen die op een gegeven moment de banaan helemaal bedekken en dat noemt men uitgerijpt dus het rottingsproces is in werking gegaan.
ziek worden van een bruine plek op de banaan gebeurt echt niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben er nooit ziek van geworden
zijn beschadigingen die niet veel kwaad kunnen
mits niet te zeer gekwetst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ook ik ben een bananenfan en heb er al heel veel gegeten, zowel gaaf als met bruine en zwarte plekken. Ik ben er nog nooit ziek van geweest. Als het er echt heel onsmakelijk uitziet, snij ik het betreffende stuk eraf en eet de rest gewoon op. Weggooien is zonde :-)