Slecht idee: want vlees schijnt lekker te zijn

Goed idee: minder milieuvervuiling
Goed idee: minder dierenleed
Goed idee: minder verspilling van landbouwgronden
Goed idee: minder verspilling van subsidie
Goed idee: beter voor je gezondheid
Goed idee: minder gebruik van groeihormonen
Goed idee: positievere levenshouding
Goed idee: mogelijk nog lekkerder
Goed idee: minder mestoverschot
Goed idee: je laat je minder beïnvloeden door reclame
Goed idee: minder energieverspilling
Goed idee: minder verspilling van voedsel
Goed idee: minder vogelpest, varkenspest, blauwtong
Goed idee: fantasierijker eten
Goed idee: minder CO2 uitstoot

Slecht idee: om hierover (niet) na te willen denken
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (21)

Goed idee!

Het is goed voor het milieu en het wereldvoedselprobleem, je helpt niet mee aan de bio-industrie en het is nog eens gezond voor je lichaam ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat hier sprake is van een goed of een slecht idee.

Vind je vlees niet lekker, prima om het dan niet te eten.
Vlees bevat echter wel eiwitten en andere stoffen die je lichaam nodig heeft, maar doorgaans zijn die met vleesvervangers wel te vervangen.

Doe je het om principiele redenen, dan vind ik je goed bezig. Ik ben wat hypocrieter in dat geval. Ik ben dol op op dieren en kan niet tegen het martelen van dieren e.d., maar ik ben wel zo hypocriet dat ik mijn kipfiletje daar nu niet bepaald voor wil laten staan. Zo lang het dier in kwestie maar anoniem op mijn bord ligt.
Ik vind kreeft lekker, maar kan niet in een restaurant naar zo'n aquarium gaan en er één aanwijzen, want dan voelt het alsof ik persoonlijk zijn doodvonnis teken.

Als jij minder hypocriet bent dan ik en je denkt het vlees niet te missen, dan zal het misschien best een goed idee zijn. Zorg er echter wel voor dat je de eiwitten en proteïnen die je nodig hebt wel binnenkrijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In alle fronten is het eigenlijk wel een goed idee. Het enige nadeel wat ik zou kunnen verzinnen is dat als je voor mensen gaat koken sommige mensen teleurgesteld kunnen zijn door het gebrek aan vlees. Als ik vrienden over de vloer krijg hoef ik er niet mee aan te komen. Ik heb vegetarische vriendinnen gehad waar ik graag vegetarisch voor kookte, maar voor mezelf zal ik het nooit doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een slecht idee...

Kan me niet voorstellen dat ik het zonder een lekker stukje vlees of vis bij mijn eten moet doen...

Of wou je niet weten hoe ik er over mezelf over dacht...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je het zelf niet kan voorstellen betekend niet dat andere mensen dat niet kunnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me er juist heel veel bij voorstellen, want mijn broertje is al zeker 25 jaar vegetariër... En ik kan me er alleen bij mezelf niets bij voorstellen...
geen goed idee

1. vlees is lekker
2. het is ongezond (niks gezond om geen vlees te eten waarom doen mensen het dan. aardappelen VLEES en groente weet je nog
3. waarom zou je ermee stoppen die koeien worden toch wel geslacht tenzij heel Nederland in 1 keer vegetariër zou worden maar dat is toch niet zo
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin, het fokken en slachten van koeien is ook in Nederland een kwestie van vraag en aanbod. Als de vraag daalt, daalt het aanbod ook, want het fokken van een koe waar je het vlees niet van verkoopt, is een kostbare zaak. En heb je echt geen beter argument dat vegetarisch eten ongezond zou zijn dan 'aardappelen VLEES en groente weet je nog'? Het is helemaal niet moeilijk voor een vegetariër om alle nodige voedingsstoffen binnen te krijgen. Dat wordt pas lastig als je veganist bent.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad, grote onzin. Alle stoffen zijn prima te vervangen. En zoals SuzyQ al aangaf, het is een kwestie van vraag en aanbod. Als de vraag daalt dan daalt het aanbod ook. Alle beetjes helpen. Bovendien overtuig ik soms andere mensen, waardoor het effect nog groter wordt.
Ik vind dat iedereen voor zichzelf moet weten of hij/zij vegetariër wordt. Ikzelf houd wel van een goed stukje vlees, dus ik zou nooit vegetariër worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is in elk geval geen slecht idee. We eten veel te veel vlees en dat is erg schadelijk voor ons milieu.

Er zitten echter ook essentiële dingen in vlees die moeilijk zijn te vervangen.

Wellicht hoeft het niet zo radicaal en kun je gewoon besluiten veel minder vlees te eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vlees is prima te vervangen hoor! Je hebt gewoon een paar voedingsstoffen die extra aandacht verdienen, maar als je gezond en gevarieerd eet (met voldoende zuivel) is het echt geen probleem. Voor veganisten wordt het wel lastiger omdat ze geen dierlijke vitamine B12 meer binnen krijgen. http://www.vegetariers.nl/voeding/voedingsrichtlijnen.aspx
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad een misverstand, vegetariërs eten immers wel dierlijke producten (waar al die voedingsstoffen gewoon in zitten), alleen geen dierlijke producten waar een dier voor gedood moet worden.
Vegetariër worden is uiteraard iets dat je wordt omdat je dat zelf om de één of andere reden wilt. Je kunt ook de keuze maken om biologisch vlees te gaan eten; of om wat minder vaak vlees te eten.
Ik eet vegetarisch omdat mijn kinderen bij toerbeurt vegetariër werden. Ik wilde ze toch verantwoord laten eten en heb me toen verdiept in het vegetarisch koken. Mij beviel het vleesloos eten zo goed, dat ik ook toen de kinderen uit huis waren vegetarisch ben blijven koken. Ten tijde van diverse ziekten met dieren: varkenspest; gekke koeienziekte etc., realiseerde ik me hoeveel er gerotzooid werd met dieren en dierenvoer.
Eigenlijk ben ik flexitariër, want als ik bij iemand ga eten die er geen rekening mee heeft gehouden dat ik geen vlees eet, doe ik niet moeilijk. Ik lust het nog wel, maar eet het liever niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben parttime vegetarier. Ik eet minstens vier keer per week geen vlees, en als ik vlees of vis eet, dan doe ik dat zo verantwoord mogelijk. Ik wil dat graag omdat ik het belangrijk vind voor het milieu, maar af en toe een stukje vlees of vis erg lekker vind.
Vlees vervangen voor andere goede producten gaat goed, je moet even op wat zaken letten. Ik merk ook dat ik fantasievoller kook als ik vegetarisch eet. Ik eet dan zelden aardappelen, vleesvervanger, groente.
Dat ik zo wil eten is mijn ding. Ik zal mijn mening over het eten van vlees en vis nooit aan een ander opdringen. Ook eet ik gerust niet-bio vlees als ik bij een ander eet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het een topidee.

Veggie zijn is gezond en soms ook nog leuk. Er zitten meer voordelen dan nadelen aan. Ik sla af en toe ook een weekje over en eet dan lekker vegetarisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal zonder vlees zul je tekort aan ijzer hebben. Wordt dus eerder een vegie met gezond verstand, dwz evenwichtige voeding volgens de groentenpyramide.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onzin. Zie bron: http://www.vegetariers.nl/voeding/voedingsrichtlijnen/mineralen/ijzer.aspx "Vegetariërs hebben geen groter risico op ijzertekort, net als bij vleeseters zorgt een goed gevarieerde voeding voor een voldoende inname." Ijzer zit in genoeg andere dingen dan in vlees, als je gevarieerd eet hoef je je daar als vegetarier helemaal niet druk om te maken. De meeste mensen eten juist te veel ijzer, wat de kans op hart- en vaatziekten vergroot.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb nog nooit van mijn leven vlees gegeten. En nog nooit gerelateerde ziektes gehad.
Ik zou mezelf geen strikte vegetarier willen noemen, maar er zijn toch meerdere dagen per week dat ik bewust geen vlees eet. En de voordelen zijn legio;

- het is (uiteraard) diervriendelijker
- het is gezonder (mits je zorgt voor voldoende eiwitten en proteinen uit andere voedingsmiddelen)
- het is beter voor het milieu
- je komt er achter dat vegetarisch eten veelal een stuk lekkerder is.

Verder kies ik vaker voor vis dan voor vlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zijn van een vegetariër is een hoogst persoonlijke keuze. Ik ben zelf vegetarariër. Je zou dus verwachten dat ik een betoog je houd ga er voor. Maar dat ga ik niet doen. Waarom? De meeste vegetariërs waaronder ik zijn dit op morele basis. Kortom het is slecht of het geeft me een slecht gevoel om vlees te eten. Of iets in de trant dieren moeten vrij zij. Het is gewoon een feit dat iedereen hier anders over denken. Ik veroordeel vleeseters niet. Ik weet dat de ene er simpelweg anders over voelt dan de ene. Dus je moet er zelf eens over nadenken. Vinden ik het slecht om dieren te eten? Is het wel moreel verantwoordelijk? Dus denk er goed over na wat je zelf vind. Jij bent de enige die, die beslissing kan maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vegetariër zijn is net zo slecht/goed als vegetariërs eten...

Want vlees is voorverteerde groenten/gras...

Elke vegetariër die vast eet zijn eigen vlees op...

Het idee kan goed of slecht zijn, maar het maakt in de werkelijkheid geen bal uit of je vlees eet of niet...

Sommige vegetariërs eten wel vis, maar dat zijn toch ook dierenlijken of niet?

Allemaal stellingen om over na te denken als antwoord op de vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Elke vegetariër die vast eet zijn eigen vlees op". Maar daar zijn geen dieren voor vermoord.
--------------------------------------------
Een mens, die geen vlees maar wel vis eet, is een pescotariër. Vegetariërs eten geen vis.
--------------------------------------------
Waarom maakt het in werkelijkheid geen bal uit als je vlees eet? Er is in ieder geval minder wreedheid.
Dat hangt er van af....
- Als je je er beter door gaat voelen is het een goed idee.
- Als je je er slechter door gaat voelen is het een slecht idee.

In beide gevallen is het in ieder geval een goed idee om te zorgen dat je voldoende pitamientjes binnen krijgt en zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Slecht idee, gezien ons gehele stelsel is een mens een alles eter. Daar komt bij dat men dan ook geen andere dierlijke produkten zou moeten gebruiken. Als men zuivel produkten gebruikt vraagt men eigenlijk aan de boer om er voor te zorgen dat een koe elk jaar een kalf krijgt want anders valt de melk produktie stil. Dit kalf levert weer vlees en hoort op die manier weer in de voedselketen. Een overdaad is een andere discussie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mogelijk is de mens een "alleseter", maar daarom hoef je het nog niet te doen. Er is al voldoende wreedheid in de wereld. In de westerse wereld wordt het alleen maar gegeten omdat het "lekker" is. De mens kan zonder vlees leven.
Het is beter voor het millieu als je vegetariër wordt, maar dan moet je wel meer vis en nootjes eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een vegetariër eet geen vis.
Doe je het uit het principe dat het bijvoorbeeld zielig is voor de dieren, en je houdt dat vol, dan respect! Goed idee lijkt me, als je dat voldoening geeft, en je niet schuldig voelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
elke dag vlees is niet nodig !je kan bij nu vega burgers en gordenbleu en meer van die vleesvervangers krijgen .ik eet dat wel eens en is niks mis mee .maar elke dag zonder dat zou ik wel kennen maar niet willen daar vind ik het te leker voor .ik haal mijn vlees dan ook bij een turks slagertje .ten eerste zijn ze niet duur het is goed vlees als ik daar een kip koop dan heb ik ook een kip !en geen opgesloten werkkip die geen leven heb gehad .en dat proef je
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet of het goed of slecht is, 1 ding is ZEKER, een biefstuk is verrekt lekker!!!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bijna alle argumenten zijn al gegeven om goed na te denken of je deze keuze wilt maken - ik ben mijn leven lang al vegetarier (54 jaar) en voel me er prima bij !!
Bedenk nog dat het stuk land waar 1 koe 1 dag van eet (= eten voor 8 mensen voor 1 dag) 1000 mensen een volle buik kan geven als er gewassen op stonden, én dat dieren onderweg naar de slacht stijf staan van de angst - weg uit hun vertrouwde omgeving hutjemutje in een veewagen, met de geur van het bloed van hun voorgangers in hun neus als ze bij het slachthuis aankomen - die adrenaline zit wél in jouw biefstukje....En medici zullen beamen dat vegetariers sneller herstellen van grote ingrepen, en sneller genezen. (Er is zelfs een goedkoper ziekenfonds voor vegetariers - dat zegt óók wel iets!)
Als je hard tegen hard gaat discussieren is er maar 1 uiteindelijk argument vóór vleeseten : het is lekker (zegt men...) Alle andere argumenten zijn ertegen. Bovendien vinden mensen in het Verre Oosten hond en aap een delicatesse - ooit geproefd? Niet? Dan mis je dus ook niets....
Overigens moeten "eters" bij mij wél aangeven of ze een chickencurry of een vleesgerecht bij hun Indonesische rijsttafel willen : iedereen moet, vind ik, zijn eigen innerlijke trommel volgen om de weg te vinden. Het is niet mijn taak mensen op te voeden, hooguit vóór te leven. En mijn honden en katten zijn géén "alleseters", maar kunnen met hun snelheid en gebitten prooien doden, dus die eten vlees en vis. Wij mensen kunnen alleen op slinkse wijzen prooien slaan: wij kunnen hooguit "afpakken" wat een jaagdier heeft gedood, of valstrikken leggen door ons zo prachtige verstand. Mijn verstand laat mij kiezen niet onnodig te doden om mijn buik te vullen - wij leven in een dermate luxe dat doden om te eten niet nodig is.
Voor mij is dat : leven en laten leven, en , zoals Elton zingt voor de Lion King : you should never take more than you give in the circle of life.....
Ik wens je wijsheid toe, een rein geweten, en een gezond lijf!!!