Wat voor eten was vroeger in trek maar wordt tegenwoordig niet tot nauwelijks meer gegeten?

Wat kon je vroeger standaard ergens kopen maar is tegenwoordig uit het beeld verdwenen en aten mensen vroeger anders dan tegenwoordig?

(ik heb een soortgelijke vraag al eens gesteld maar die werd ineens verwijderd na 6 dagen, de rede was omdat die te breed was gesteld, dus vandaar dat ik het op deze manier nog eens probeer)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (30)

Balkenbrij, zure zult.
bamibal
13 jaar geleden
reuzel...
beuling worst...
bloedworst...
dat kregen we vroeger
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
da vind ge overal.
wat wij tegenwoordig vergeten groenten noemen, zoals bijvoorbeeld pastinaak, Huttentut, boomspinazie, Brave
Hendrik, aardpeer, hertshoornweegbree, molsla.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jarig Jetje heeft er nog op getrakteerd.
Alleen valt het onder de noemer :snoep.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, en snoep eet je toch ook??
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vermoed dat de vragensteller met eten toch "voedsel " bedoelde en ja, snoep voedt ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Jungleman: Mooi.. heel ergens komt het me bekend voor, maar dat moet al lang geleden zijn.
Bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben opgegroeid met dat liedje, mijn beide zussen zongen het nogal eens tijdens de afwas.
varkenshersens,tegenwoordig moet je ze bestellen bij de slager,vroeger kon je ze gewoon kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij aten veel mispels , pastinaak, ramenas en rabarber. Maar (op het laatste na bijna niet te vinden in de gewone groentewinkel in Vlaanderen)
Karnemelkpap op de aardappelen : dat ie bijna niet meer.
Carbonnade (stoverij) met niertjes en trappist : die niertjes zijn bijna overal weggelaten.
Soep met 'mergpijpjes'
Smout in plaats van boter

Toegevoegd na 27 minuten:
Krabbensoep, rapensoep, ossenstaartsoep
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Karnemelkpap op de aardappelen???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ja , je ziet ook niet meer.
werd heel veel gegeten bij boeren :
http://www.marline.nl/papsaus.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hak verkoopt nog potjes pastinaak. De armeluis asperges.
Rabarber, postelein, knolraap. (bestaan nog wel maar worden niet veel meer gegeten)
Watergruwel.
Grutjes met stroop.
Rijst met boter en suiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, rijste met boter en suiker. En lekker dat ik dat vond, sowieso altijd een papkind geweest :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja lekker he? Jammer toch dat het niet gezond is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rabarber, postelein en knolraap worden nog steeds veelvuldig gegeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn neefje stamt van zijn moeders kant uit een geslacht van groentemannen, maar hij had nog nooit postelein gezien voor hij het bij mij op zijn bord kreeg.
Het is er nog maar niet 'veelvuldig'.
Nou zo 1,2,3 uit mijn jeugd (eind jaren 50, begin jaren 60), er zitten wellicht dingen tussen die nog wel te koop zijn, maar waar nauwelijks vraag naar is: gebakken lever, gortepap, bloedworst, raapstelen (als groente), rabarber, biest (de eerste melk van een koe na het kalven, als ik me goed herinner), broodschotel (als toetje, gemaakt van oud brood),haagse bluf (mierzoet toetje met een lange vinger erbij),zelf gemaakte vla, hete bliksem (hutspot), roomboter (becel, cholesterol en verzadigde vetzuren hadden we nog nooit van gehoord).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vla met een vel er op!
Biest krijg ik nog wel eens van een bevriende boer. Lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hier worden gebakken levers nog gegeten op de markt en er worden nog bakken vol van gegeten .
En bloedworst is hier ook nog een lekkernij .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hete bliksem is geen hutspot. Ik maak het nog regelmatig: aardappelen, gehakt, spekjes, zoete en zure appels tot een stamppot stampen. Heerlijk! Hutspot zijn trouwens aardappelen, uien en wortelen gestampt. Ook heel lekker.
Raider, treets
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
vroeger aten mensen pens.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en nu alleen de hond nog.
Van die heerlijke bak leverworst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schorseneer

De schorseneer (Scorzonera hispanica) is een plant uit de composietenfamilie (Asteraceae). De plant wordt toegepast als groente die voor de Tweede Wereldoorlog vrij algemeen gegeten werd maar na de oorlog in diskrediet is geraakt, mogelijk door zijn bewerkelijkheid. Bij het schillen van de langwerpige, donkere wortels komt namelijk een kleverig melksap vrij. Dit feit heeft de groente de bijnaam "keukenmeidenverdriet" of "huisvrouwenleed" opgeleverd. Bijnamen die ook aan de verwante paarse morgenster (Tragopogon porrifolius) of haverwortel worden gegeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die is juist weer hip aan het worden ;-)
amc
13 jaar geleden
ik eet het ook vaak, met een roomsausje. Bijna geen verschil met asperges, ze worden ook nog steeds "arme
lui asperges" genoemd.
Smoutappels,
Ieder jaar in november nadat wij een varken hadden geslacht kregen wij zoete appels gefrituurd in smout ,ook wel reuzel genoemd.
Maar de jeugd kent dit niet meer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zoetwatervis
schapen&geiten vlees
konijn(behalve met kerst)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tongeworst

Toegevoegd na 55 seconden:
Wentelteefjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
filosoof, hete bliksem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat vele gerechten nog wel gegeten worden .
Maar het zijn alleen streekgerechten geworden .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Varkenspoten/staart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Negerzoenen...

Toegevoegd na 2 minuten:
Hot dogs.

Sinds dat al die hamburgerketens er zijn, zie je ze niet zo gek veel meer...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Frikadellen met krieken kwam vroeger op tafel als het kermis was. Heel lekker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zijn nog wel (sporadisch) te vinden maar waren vroeger gemeengoed waar vooral kinderen dol op waren;
Die knapperige rode sterappeltjes, die na opwrijven zo mooi lagen te glimmen!
amc
13 jaar geleden
Rabarber (dat mensen dat niet meer willen eten verbaast me niets), paardenvlees, reuzel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uierboord,
De uiers van een koe,werden gekookt,en daarna in dunne plakken op brood gegeten,of wel in iets dikkere plakken gesneden en gebakken,mmmm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stokvis. Moet nog griezelen als ik er aan denk! En op het gebied van snoep de stroopsoldaatjes, duimdrop, dennenkoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Roze zalm uit blik met karnemelkpuree.
Je schikte dan je zalm op je bord en je puree,maakte
een kuiltje in je puree en goot er hete boter in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eiertaart.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hete bliksem,friet met gebakken ei,suikerwortel,koolraap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
veel koolsoorten kennen de mensen niet meer, bv: koolrabbi,krulkool. en andere:
Pastinaak, witte wortel, pinksternakel