wat is beter: aardappelen of meergranenpasta?

beter als in voor de lijn en qua voedingswaarde.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.9K

Antwoorden (11)

Het ligt eraan hoe je ze klaarmaakt.Maar stel dat je ze beide zou koken, dan zou ik voor de meergranen gaan omdat daar meer voedingsstoffen in zitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Utrecht
13 jaar geleden
wat is je definitie van voedingsstoffen dan?
Meergranen betekent niet automatisch meer vezels.
Daarnaast bevatten aardappelen vitamine C en pasta nagenoeg niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
psies Utrecht...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in de volkorenpasta zit ook genoeg, bv. vitamine b, ijzer zink, fosfor, magnesium enz. Bij de aardappel haal je meestal de schil eraf waaronder de meeste vitamine zitten..
Het hangt er vanaf hoe je het klaarmaakt. Aardappels bevatten veel zetmeel. Wat goed is voor je gezondheid. je meergranen pasta, bevatten dus granen wat ook gezond is. Het belangrijkste is, is om het af te wisselen. Let goed op de jus en sausen wat je erbij doet. Dat maakt dik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En pasta's bevatten geen zetmeel dacht je ?
Ik denk in de pasta, aardappelen bestaan voornamelijk uit zetmeel.

Volkoren- en meergranenpasta

In Italië zult u deze pastasoorten niet snel vinden. Toch zijn ze - uit gezondheidsoogpunt - een niet te verwaarlozen soort.
Bij het bereiden van volkorenpasta wordt volkoren tarwemeel gebruikt. Bij meergranenpasta is dat een mengsel van tarwe-, haver-, rogge- en maïsmeel.
Volkoren- en meergranenpasta zijn rijk aan vitamines vahet B-complex. Verder bevatten ze fosfor, ijzer, magnesium, zink en koper.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
voedingswaarde : in pasta zitten vele vezels, in aardappelen bv; veel vitamine c (als je ze in de schil kookt). dus ik zou zeggen : wissel af en eet tussendoor ook eens volle rijst.
de lijn: dan zijn aardappelen stukken beter, die bevatten nauwelijks calorieën en worden onterecht als dikmakers beschouwd. zelfs gebakken aardappelen zijn minder dikmakend dan rijst (als je de aardappelen natuurlijk niet met teveel vet bakt).
maar hoe dan ook : afwisseling is belangrijk, niet alleen je figuur telt maar ook gezondheid!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ga jij op de vezelmeter.nl dan maar eens aardappels en pasta vergelijken. want in aardappels zitten veel meer vezels dan in pasta. En in volkorenpasta evenveel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist, de correcte uitdrukking zou dan ook geweest zijn :" in volkorenpasta zitten veel vezels, in aardappelen zitten niet alleen vezels maar ook vitamine c". bedankt voor je reactie.
Aardappelen zijn beter voor de lijn en bevatten veel vit. C
Aardappelen dus!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is ook iets voor te zeggen om voor onbewerkt voedsel te gaan. De ingrediënten van aardappel zijn gewoon: aardappel. Bij een bewerkt product als macaroni, zelfs meergranen, zitten er ook andere dingen in.
Verder bevat aardappel vitamine C en volgens mij mis je die in pasta.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afwisselen is de sleutel.
Je kan ook niet stellen dat wortelen gezonder zijn dan bonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Meergranen' betekent alleen maar dat het belangrijkste bestanddeel van de pasta, zetmeel, uit meerdere graansoorten gemaakt is. Niets meer en niets minder. Net als bij 'meergranenbrood' is het een suggestieve en misleidende gezondheidsclaim voor geraffineerde voedselproducten.

Wil je gezond eten ga dan voor zo min mogelijk geraffineerd. Bij graanproducten betekent dat niet 'bruin', niet 'meergranen', niet 'Waldkorn' of andere commerciële flauwekul maar 'volkoren'.

In dit geval krijgt de aardappel het voordeel van de twijfel. Aardappels zijn een zetmeelbom maar ze bevatten vele malen meer sporenelementen, vezels en vitamine C dan geraffineerde zetmeelleveranciers als meergranenpasta.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je een product dat de pan in gaat niet als natuurlijk herkent, dan moet je het niet eten. het is vaak niet alleen het product, maar de toevoegingen die je de kop kosten: glucosestroop, gemodificeerd zetmeel, smaak- en conserveringsmiddelen....
Een aardappel is puur natuur. Als je goed kijkt dan zie je op de aardappel staan : 'ik ben gezond, maar eet mij met mate'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf vind ik als je aardappels maakt alleen de biologisch gezond om daar geen toevoegingen in zitten dan vergelijke met niet biologisch aardappels ligt ook net aan hoe je het klaar maakt en kwa pasta vind ik alleen volkoren spelt pasta gezond.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de lijn noch voor de voedingswaarde maakt het heel veel uit ; beide zijn uitstekende koolhydraten-leveranciers, en afwisseling in je dieet is heel belangrijk.
Ga je puur uit van het product zélf, dan is een product beter (voor mens, milieu, gezondheid, ecologisch) naarmate het minder bewerkingen heeft ondergaan vanaf de bron. Hoe 'puurder', hoe beter.

In dat geval zijn de (zelf- of niet-geschilde) aardappels de beste keus, liefst nog rechtstreeks van de boer. Voor pasta heb je al weer gemalen bloem en toevoegingen nodig, waar dan weer allerlei nadelen aan kleven voor bovengenoemde.

Toegevoegd na 1 minuut:
Witte pasta is in alle gevallen in elk geval de slechtste keuze ; dat bevat nauwelijks meer voedingsstoffen en eigenlijk alleen nog maar ongezonde snelle koolhydraten.