In welke kazen zit geen vlees verwerkt en zijn dus gemaakt op basis van plantaardige producten? Welke kazen vermijd ik best omdat er vlees in zit?

Ik heb vandaag ontdekt, in een artikel over vegetarisme gelezen, dat er blijkbaar vlees of iets vleesachtig wordt verwerkt in bepaalde soorten kaas om een of andere reden. Aangezien ik vegetariër ben, wil ik mijn voedingsgewoonte dus overal doortrekken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Was ik ook benieuwd naar.. +

Het beste antwoord

Dat niet alle kaas vegetarisch is en dat dat komt door het stremsel, is al duidelijk genoeg uitgelegd in bovenstaande antwoorden.
Ik ga dus alleen even in op "en zijn dus gemaakt op basis van plantaardige producten?"

Geen enkele échte kaas is op basis van plantaardige producten. Kaas is namelijk op basis van melk, en melk is een dierlijk product.
Wat wel op basis van plantaardige producten is, is veganistische namaak-kaas. Het lijkt redelijk op kaas, maar is officieel geen kaas.
In de biologische winkel kan je dit vinden, bij merken als Cheezly (van Redwood), Yakso en Tofutti (smeer"kaas").

Geen kaas met dierlijk stremsel willen gebruiken, omdat je graag 100% vegetarisch eet, is begrijpelijk. Maar als het je gaat om de dieren, doet het niet zo heel veel. De stremsel is maar een heel klein onderdeel van de kaas. Dat kleine beetje stremsel veroorzaakt minder dierenleed dan de grote hoeveelheid melk die ervoor gebruikt wordt.
Wat minder vaak kaas gebruiken, of af en toe melk of ei weglaten/vervangen door iets plantaardigs, heeft denk ik meer effect dan dierlijk stremsel vermijden.
En als het je om het milieu gaat, geldt eigenlijk hetzelfde. Kaas is geloof ik net zo milieuonvriendelijk als vlees.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

bio-kaas lijkt mij een veilige keuze
fremar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kaas kan prima biologisch zijn zónder vegetarisch te zijn!
In nomale kaas zit geen vlees.
Wel wordt er in de reguliere kaasbereiding een enzym gebruikt (stremsel) dat van dierlijke oorsprong is. (http://www.bbt.wur.nl/NL/Voor+wie/geschiedenis/chymosine/)
Aan de kaas zelf kan je het niet zien of proeven. Het zal dus in de beschrijving (etiket) moeten staan. Waarschijnlijk ben je met kaas van de natuur-winkel het beste uit.
13 jaar geleden
Wat er in kaas zit, is stremsel, gemaakt van een enzym uit de maag van een kalf.

Er is hier een vegetarisch alternatief voor, maar het is niet zomaar te zeggen wat voor soort kaas met dat alternatief is gemaakt. Dat kunnen namelijk zo'n beetje alle soorten kaas zijn (al heb ik helaas nog geen vegetarische roquefort gevonden).

Het is, zoals zo vaak als je vegetariër bent, een kwestie van etiketten bekijken. Ik weet dat er bij de AH best behoorlijk wat vegetarische kazen bij de versafdeling liggen, op de ingrediëntenlijst staat dan 'vegetarisch stremsel'. Bij de natuurvoedingswinkel kun je er ook veel vinden, en iedere zichzelf respecterende kaaswinkel/delicatessenzaak weet ook precies wat je bedoelt met 'vegetarische kaas'.

Toegevoegd na 14 minuten:
Ik zag net dat de vraag over vervangers voor melk ook van jou was; Mocht je graag kaas willen eten waar geen melk aan te pas komt, kun je het beste bij de natuurvoedingswinkel zijn. Vraag dan niet naar vegetarische, maar naar veganistische kaas. Meestal is die gemaakt op basis van soja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In kaas zit stremsel. Dit komt uit de maag van kalveren. Kaas is van melk gemaakt. Om de koe melk te laten produceren moet ze eerst een jong krijgen. Dit jong word bij de koe weggehaald en geslacht. Dat zijn de redenen waarom vegetariërs geen kaas eten.

Er bestaan wel kazen zonder stremsel. Die koop je bij de natuurvoedingswinkel. Zie 2e link.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+, maar....
Er zijn wel veel vegetariërs die wel kaas eten. En voor drop wordt ook nog al eens een uitzondering gemaakt.
Ik denk dat je gelezen hebt dat er dierlijke eiwitten zijn verwerkt in kaas ... en ja dat is zo, want kaas bestaat uit alleen maar dierlijke eiwitten, maar een vegetariër zou deze eiwitten best mogen eten omdat er geen dier voor wordt gedood en alleen de eiwitten uit de melk van het dier wordt gebruikt.
Als je veganist bent wordt het een ander verhaal, maar goed ... daar gaat het hier niet over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In kaas zit nooit vlees tenzij je kopkaas bedoeld, wat gemaakt is van runderhersenen.
Kaas wordt van melk gemaakt en als toevoeging worden per kaas een paar druppels stremsel toegevoegd. Dat is een enzym uit de lebmaag van een kalf. Het is dus geen vlees, maar maagsap.
Dat nakomelingen van koeien geslacht worden, geldt alleen voor de stiertjes. De vrouwelijke dieren worden "aangehouden" zoals dat heet, ter vervanging van de oudere koeien die het bedrijf moeten verlaten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
kopkaas (zult) wordt van een varkenskop gemaakt. De hersenen orden niet gebruikt alleen de spieren en het vet wat rondom de schedel en de hals zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt er maar net aan in welk deel van het land je woont. In het zuiden (onder de grote rivieren) heb jij gelijk. Daarboven heb ik gelijk :)
stremsel kan behalve van dierlijke oorsprong tegenwoordig ook via recombinant DNA technieken worden gemaakt. Dan is het in feite van planten afkomstig. Sommige mensen willen dit (om weer andere redenen) niet eten
13 jaar geleden
"In welke kazen zit geen vlees verwerkt en zijn dus gemaakt op basis van plantaardige producten?"

Zie hier:
http://www.vegatopia.com/vega/vraagbaak/120-algemeen/9541-welke-kazen-worden-vegetarisch-gestremd

"Welke kazen vermijd ik best omdat er vlees in zit?"
Voorlopig alle overige zou ik zeggen.

Kijk ook op de verpakking. Vaak staat op vegetarische kazen bij de ingrediëntenlijst: "vegetarisch stremsel" (niet altijd). Bij de niet vegetarische kazen staat overigens niet "dierlijk stremsel", maar meestal gewoon "stremsel".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in Tofu, dit is sedert kort verkrijgbaar in de supermarkt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tofu wordt wel eens sojakaas genoemd, maar lijkt er totaal niet op, het is echt een heel ander product.
Het is overigens al minstens 10 jaar verkrijgbaar in de supermarkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wist ik niet, bedankt, en ik ga mijn visie herzien ivm Tofu.