waar komt de naam ONTBIJTkoek vandaan?

Een logisch antwoord hierop zou zijn dat het bij het ontbijt gegeten word, dat terwijl de meeste mensen het juist tussendoor of bij de lunch eten. Dus niet bij het ontbijt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.8K

Het beste antwoord

een gok van een forum welke wel logisch lijkt:

Ontbijtkoek heet zo, omdat je na het eten ervan een hele tijd bezig bent met ontbijten. Als je er in bijt dan plakt het namelijk helemaal vast aan je tanden. Het verwijderen van hardnekkig plakkende eetresten werd in de in de tijd van het onstaan van de ontbijtkoek daarom ook wel ont-bijten genoemd. De koek dankt zijn naam dan ook aan het feit dat deze koek bijna niet van je tanden te verwijderen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De naam komt zeer waarschijnlijk uit Egypte of Griekenland. Daar aten ze in een vroeg verleden al een vorm van ontbijtkoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ontbijtkoek wordt ook nu aangeraden aan mensen die moeite hebben om te ontbijten. Zoet spul (ontbijtkoek bestaat zowat voor de helft uit suiker) hapt nu eenmaal vlotter weg dan een volkorenboterham bij gebrek aan eetlust. Koek of cake werd ook in vroeger tijden veel bij feestelijke gelegenheden, geboortes maar ook bij begrafenissen gegeten.

Ik denk eerlijk gezegd, dat het begrip ontbijt, letterlijk 'beginnen met eten' in de loop der tijd vernauwd is naar 'ochtendmaaltijd'. 'Ontbijt' heeft dezelfde oorsprong als het Duitse 'Imbiss', maar dat heeft een iets andere betekenis gekregen, zowel 'tussenmaaltijd' als 'frietkot' om het maar eens in bloemrijk Nederlands uit te drukken.

Toegevoegd na 4 uur:
Dat is mijns inziens de verklaring voor een plak ontbijtkoek als tussenmaaltijd en niet alleen als ontbijt.