Waarom geven ze in ziekenhuizen wel voedingsinfusen en in verzorgingstehuizen niet?

Zo''n 10 jaar geleden gaven ze in een verzorgingstehuis geen voedingsinfusen aan bewoners, maar infusen met water of zoiets. In ziekenhuizen deden ze dat wel. Ik denk niet, dat dat veranderd is. Bewoners van verzorgingstehuizen, die slecht eten, kunnen volgens mij opgeknapt worden, als ze een voedingsinfuus krijgen toegediend. Dan kan hen over het dode punt helpen. Waarom gebeurt dat niet? Het lijkt mij simpel om voeding in een infuus te stoppen. Als ze dat in een ziekenhuis kunnen moeten ze dat in een verzorgingstehuis ook kunnen, lijkt mij. Of werken ziekenhuizen en verzorgingstehuizen niet goed samen?

Toegevoegd na 7 uur:
Het lijkt mij toch simpel. Een verpleegtehuis vraagt aan een ziekenhuis om een voedingsinfuus samen te stellen voor een bewoner. Het ziekenhuis maakt dat infuus klaar en brengt het met een bode naar het verpleegtehuis. Als dat niet kan, dan schort er iets in de samenwerking tussen dat ziekenhuis en dat verpleegtehuis.

13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedoel je een daadwerkelijk infuus of een voedingssonde. wat dat laatste komt wel voor in verpleeg/verzorgingshuizen.

Antwoorden (3)

Het is een verpleegtechnische handeling die ze niet snel doen.
Ze gaan eerst proberen bij (dreiging tot ondervoeding) of het met pakjes bijvoeding gaat waar extra veel energie in zit.
In het verpleeghuis waar ik gewerkt heb kon bij uitzondering een transmuraal team ingeschakeld worden voor mensen die bijvoorbeeld een canule hadden (is ook verpleegkundigen werk), maar het kost erg veel en ook scholing voor de IG'ers en daar zaten ze niet om te springen.
Dus ze proberen het meestal eerst met andere mogelijkheden (via de dietiste) en als het echt niet gaat, gaat iemand toch vaak naar het ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel ouderen die zich in dat staduim bevinden willen ook niet meer leven. Het is de laatste staduim van het leven. Dit zal de reden zijn waarom mensen geen infuus meer krijgen. Dit gaat natuurlijk in overleg met zorgvrager en familie. Het is technisch wel mogenlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voeding via een infuus(dus rechtstreeks in de bloedbaan) wordt zelfs in het ziekenhuis alleen onder zeer strenge voorwaarden toegepast. Het wordt namelijk toegediend door een zogenaamde diepe lijn. dit is een infuus die rechtstreeks in een slagaders zit. in tegenstelling tot een infuus die in een gewone ader zit. handelingen in aders zijn voorbehouden aan verpleegkundigen. handelingen in slagaderen(arterien) zijn zelfs voorbehouden aan gespecialiseerd verpleegkundigen of artsen. in een verpleeg/verzorgingshuis werken voornamelijk helpenden en verzorgenden.

voeding via een sonde wordt wel gedaan in een verpleeg/verzorgingshuis. wel moet er stilgestaan worden met wat je wil bereiken en wat de levensverwachting van iemand is. iemand van boven de (bijvoorbeeld) 80 jaar wil lang niet altijd koste wat het kost in leven gehouden worden.