is 1 fles wijn per week misbruik?

ik drink 1 avond per week alcohol, meestal drink ik dan een fles rode wijn van 0,75 liter en eet er een kaasje bij.

Nu heb ik mij voor psychische klachten aangemeld bij een GGZ instelling. Ze hebben een diagnose gesteld en daarbij staat dat ik alcohol misbruik en daarvoor eerst behandeld moet worden. Ik doe dit al 30 jaar en heb nooit meer gedronken, en zelden minder. Ik zie het niet als een probleem, ik leef verder gezond, rook niet, sport en beweeg, alleen 1 dag in de week laat ik de teugels vieren.
Is die ene fles wijn dan toch alcoholmisbruik?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je die ene fles niet openmaakt, dan is er inderdaad sprake van misbruik!

Het beste antwoord

Mijns inziens is het niet echt misbruik. Zolang je er de controle over blijft houden en geen behoefte heb aan meer wijn of alcohol is er volgens mij geen sprake van echte verslaving. Heb je wel meer behoefte of heeft je alcoholgebruik veel invloed op je dagelijks functioneren of je psychische gesteldheid, dan is het wel degelijk een probleem. Je zou dit het beste kunnen bespreken met je behandelaar op het GGZ.
http://www.alcoholenik.nl/?gclid=CNS1usn4u6MCFZs1DgodJhD8ag is een website waarop je jezelf kunt testen of je verslaafd bent aan alcohol.
Echter je weet zelf wat je drinkt en wat voor invloed dit op je leven heeft... ik denk niet dat deze ene fles misbruik is, maar misbruik en alcoholmisbruik wordt door mensen anders geïnterpreteerd. De één zal zeggen: het is veel te veel, een ander denkt: dit kan best.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (14)

Nee, lekker hoor. Je houdt de grenzen toch goed in de gaten? Of zijn het in werkelijkheid twee flessen op een avond en de andere avonden zo af en toe een glaasje of twee drie. Klinkt mij overigens nog behapbaar in de oren.

Kijk eens op de site van de AA en doe de test, dan krijg je meer eventuele bevestiging of zekerheid dan hier.

Toegevoegd na 3 minuten:
ik heb de vragenlijst gevonden, zie hieronder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De GGZ interpreteert dat als misbruik. Als je had aangegeven,dat je 1 fles per week drinkt,was er niets aan de hand geweest. Persoonlijk vind ik het geen misbruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind één avond per week 0,75 liter wijn drinken nog niet als misbruik. Zo veel is dat nog niet.

Denk echter dat de GGZ instelling er rekening mee heeft gehouden dat u al 30 jaar lang één keer in de week zo'n fles drinkt. U geeft daarbij zelf aan dat u zelden minder dan die fles heeft gedronken ( en ook niet meer), dus u wordt door hen nu vast gezien als gewoontedrinker.
13 jaar geleden
Als je eerlijk bent tegenover jezelf en tegenover ons, dan vind ik er niet zoveel mis mee. Dan ben ik er een stuk erger aan toe
Maar als specialisten verschijnselen zien van alcoholmisbruik en je daar voor willen behandelen om zo mede psychische klachten op te lossen, dan zou ik toch gaan twijfelen.
Bespreek het eerst even met de specialisten zou ik zeggen.

Als zij voet bij stuk houden, zou ik meedoen aan de behandelmethode. Zoals jij zegt ben je niet afhankelijk van alcohol en zal de methode, naast een beetje schaamte misschien, meevallen.
En misschien kom je jezelf dan wel tegen en valt het allemaal niet mee.

Zet in ieder geval je trots opzij en stel het oplossen van de psychische klachten als doel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een GGZ instelling zegt heel snel dat je teveel drinkt en of misbruikt terwijl dat niet zo is je bent en blijft toch een mens wat jij doet is geen misbruik het is menselijk de volgende keer als je bij een GGZ instelling bent moet je is vragen wat de desbetrefende persoon waar je mee praat hoe die zijn of haar prive leven zelf leid hoogst waarschijnlijk heeft die persoon in kwestie zelf een probleem want diegene probeert het jou alles wijs te maken terwijl diegene met zichzelf in de knoop zit een flesje wijn met een kaasje is voor mijn gevoel een moment van genieten en tot jezelf komen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1 fles wijn van 0,75 liter per week = ongeveer 4 glazen. Dat kun je toch geen alcoholmisbruik noemen? Zeker niet als je er een hapje bij neemt en er lekker van zit te genieten. Je zegt zelf dat je dit al dertig jaar doet en verder gezond leeft / bent. Je houdt het dus goed onder controle allemaal; dat vind ik alleen maar van gezond verstand getuigen. En de teugels laten vieren op z'n tijd is beter voor lichaam en geest dan altijd maar alles binnen de perken willen houden. Nee, ik denk dat de GGZ instelling je een probleem probeert aan te praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met de officiële aanbevelingen, vrouwen twee en mannen drie glazen per dag, kom je per week een stuk hoger uit dan met jouw ene fles per week. Eerlijk gezegd denk ik dat de functionaris van het CAD waar je je meldt zich af zal vragen welke criteria die GGZ-insteling hanteert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, één fles wijn zit ver onder de maximale hoeveelheid alcohol per week. Je kan dus lekker door blijven drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een fles per dag zou je in veel gevallen, mar niet in alle!, overmatig gebruik kunnen noemen. Misbruik is zo'n zwaar woord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nou nee hoor wat is er mis met 1 fles wijn per week...ik vind dit geen drank misbruik..sommige doktoren geven te snel de diagnose van drankmisbruik...voor mij zit er een heel groot verschil in van iemand die alcoholist is en iemand die maar 1 fles per week drinkt...en by the way een fles wijn met een kaasje is vin ik erg relaxt en een geniet moment
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk ook niet dat je een alcohol probleem hebt. Als je alleen maar aan de fles wijn kunt denken en absoluut niet zonder kan, dan heb je een alcohol probleem. Als je al 30 jaar een flesje wijn per week drinkt, is dat absoluut geen misbruik. Maar probeer met de behandelaar te praten voordat je voor alcoholmisbruik behandeld moet worden.
Succes en sterkte met de psychische klachten. Heel moedig dat je je hebt aangemeld!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vriend van mij heeft jaren gewerkt op een alcohol en drugs informatiepunt, en hij heeft me verteld dat je jezelf aan de regel van vier moet houden:
- Niet vóór vier uur
- Niet meer dan vier glazen
- Niet vaker dan vier keer per week
Dus, je verhaal klinkt voor mij zeker niet extreem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het misbruik als je die wijn gebruikt om te proberen je problemen te vergeten of iets dergelijks.

Maar dat doe je waarschijnlijk niet, als je echt maar 1x per week een flesje drinkt. Zeker als je dan ook nog zit te genieten van een lekker hapje erbij.

Waarschijnlijk zijn ze er bij de GGZ vanuit gegaan dat je (bijna) elke dag een fles drinkt of zo, dat zou wel veel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je misbruikt het zeker niet. Dat is pas wanneer je er niet meer buiten kan en lastig word als je het niet krijgt.
Ik heb zoiets belachelijks nog nooit gehoort.
Ga eens na of ze je goed begrepen hebben. Misschien denken ze dat je dit elke dag doet.
Succes